Binnenlandse Zaken: Wolters Kluwer blijft mooi groeiaandeel
Wolters Kluwer is de laatste jaren door de geleidelijke aandelenkoersstijging voor beleggers een aantrekkelijk aandeel gebleken. Zo vlak na de bekendmaking van de jaarcijfers is dit reden om extra aandacht aan het bedrijf te besteden.
Strategie
dan is het de transformatie van gedrukte producten naar digitale. In 2004 was met 52% nog de meerderheid van de uitgaven in gedrukte vorm, tegen 35% digitaal. In 2018 vormde gedrukt nog maar 12% en was het aandeel van digitaal gestegen naar 77%. Het restant bestaat uit diensten.
Wolters Kluwer is feitelijk een softwarebedrijf geworden. Die transformatie vergde veel inspanningen en investeringen, maar sinds 2014 leidt zij ook tot hogere (aangepaste) operationele marges. Aangepast betekent rekening houdend met afschrijvingen, ook eenmalige, op goodwill en verkregen immateriële activa. In 2014 bedroeg die marge 21%, in 2017 was dat 22,2% en in 2018 23%.
Hefboomwerking
Met de digitalisering weet Wolters Kluwer sinds 2013 een versnelling in de autonome omzetgroei te bewerkstelligen. Was die groei in 2013 nog 1%, in 2017 kwam die uit op 3%. In 2018 werd de mijlpaal van 4% overschreden. De combinatie van omzet- en operationele margegroei creëert een hefboomeffect waarbij het operationele resultaat extra snel groeit. Dit schept ook de mogelijkheid om het dividend regelmatig te verhogen en in ieder geval niet te laten dalen. In 2005 werd een dividend per aandeel uitgekeerd van €0,55. In 2017 was dat €0,85 en over 2018 wordt het €0,98. Teneinde verwatering van de winst per aandeel te voorkomen worden regelmatig aandelen ingekocht. Doordat in 2017 en 2018 onderdelen zijn verkocht is het aandeleninkoopprogramma opgevoerd. Het ging in de periode 2016-2018 in totaal om €900 mln. De aangepaste groei van de winst per aandeel bij constante wisselkoersen kent door al de genoemde ontwikkelingen sinds 2014 dan ook een versnelling van 3% naar 13% (2017) en 16% in 2018.
Activiteiten
De kernactiviteit bij de digitalisering is de klant assisteren bij het optimaal uitvoeren van zijn werkprocessen, opdat die zijn omzet en winst kan verhogen. Met de digitale producten wordt de klant in zijn tijdrovende werkprocessen bijgestaan. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij het zoeken van gegevens of analyses die van belang zijn voor de verdere werkzaamheden en besluitvorming. Dat levert de klant niet alleen tijdwinst op, maar ook verdieping.
Wolters Kluwer is in verschillende kennisgebieden actief. Bij Legal & Regulatory bestaat de klandizie uit juridische en fiscale professionals. De divisie is vooral actief in Europa (circa 77% van de omzet) en kent met ruim 12,5% van de divisies verreweg de laagste operationele marge. Print vormt met 31% nog een belangrijk bestanddeel van de omzet. Dat zorgt voor omzetdaling. Ook belangrijk voor de marge is dat Wolters Kluwer in vele Europese landen actief is. Daardoor moeten dus voor al die landen de veranderingen in de wetgeving op de voet worden gevolgd. De dienstverlening gebeurt ook in de lokale taal. De divisie maakt ongeveer 20% van de totale omzet uit.
De andere drie divisies kennen een operationele marge van ruim 25%. De eerste daarvan is Tax & Accounting. De divisie realiseert ruim 30% van de omzet. Zij is gespecialiseerd in bedrijfseconomische processen en meer specifiek de belasting en accountancy-onderdelen daarvan. Doelgroep is zowel de zakelijke privésector als de publieke sector. Noord-Amerika vormt met 54% het grootste afzetgebied en die omzet bestaat voor 92% uit digitale producten.
De tweede is Health en biedt onder meer medicijninformatie gekoppeld aan ziekteverschijnselen, ziektevoorspellende analyse en opleiding. Health zit voor 73% van de omzet in de VS. Voorts vormt Europa 10% van de omzet en Azië Pacific en de rest van de wereld 17%. Voor heel Wolters Kluwer komt nog slechts 8% uit de laatste regio. De divisie maakt 25% van de totale omzet uit.
De derde divisie is Governance, Risk & Compliance, met iets minder dan 25% van de omzet. Bij de producten van deze divisie gaat het vooral om het afwegen en onder controle brengen van zakelijke risico’s. 89% van de omzet komt uit Noord-Amerika en slechts 9% uit Europa, 62% van de omzet is digitaal en diensten hebben met 37% bij deze divisie het grootste aandeel. De operationele marge nadert de 30%.
Jaarcijfers
Wolters Kluwer overschreed bij de jaarcijfers over 2018 enkele grenzen. De autonome omzetgroei steeg met 4%. Sinds 2013 is deze daarmee gemiddeld met 0,6 procentpunt gestegen. Alle divisies leverden hieraan een bijdrage. Dat lukte zelfs Legal & Regulatory, zij het dat de autonome omzetgroei er met 1% bescheiden was. Bovendien nam de aangepaste operationele marge toe tot 23% (van 22,2% in 2017). De aangepaste nettowinst bij constante wisselkoersen steeg met een nette 16%. Er zit dus in alle opzichten groei in de activiteiten van Wolters Kluwer. Die wordt voor de belegger nog extra aantrekkelijk gemaakt door het steeds hogere dividend en de aandeleninkoop.
Toch is er een enkele kanttekening te plaatsen bij dit positieve beeld. Zo bevatte het operationeel resultaat voor €23 mln aan positieve eenmalige posten, tegen €2 mln in 2017. Zonder eenmalige posten was de uitkomst van de operationele marge niet 23% geweest, maar 22,5%, en in 2017 ongeveer 22,1%. Ik ben een liefhebber van autonome groeicijfers. Het gaat bij deze correctie naar autonoom echter om kleine verschillen en ik handhaaf daarom bij een overigens nog steeds veeleisende k/w van 21,5 het koopadvies voor dit groeiaandeel.