Oogsttijd voor Acomo
Voor veel bedrijven is een hoge oogstopbrengst goed nieuws. Voor handelsbedrijf Acomo vertaalt dat zich echter vaak in lagere prijzen voor alle noten, specerijen, zaden, thee en andere voedingsproducten die de onderneming verhandelt. Vorig jaar daalden de prijzen met 20 tot 40% in enkele belangrijke productgroepen tot het laagste niveau in jaren. Bovendien stelden veel klanten zich terughoudender op door het oplaaiende handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China. In de eerste zes maanden van 2018 daalde de omzet met 5%. Het was te danken aan de omzetbijdrage van het eerder overgenomen Delinuts dat de terugval niet nog groter was. Tussen eind juni 2017 en begin 2019 daalde de beurskoers met ongeveer 40%, waarna zich een voorzichtig herstel aftekent. Er zit echter meer in het vat.
Eigen initiatieven
De tegenwind die Acomo op twee vlakken had, is de afgelopen maanden wat gaan liggen. De prijs van verschillende handelswaar is wat opgelopen en de handelsbesprekingen tussen de Verenigde Staten en China verlopen goed. Behalve een tijdelijke stimulans kan het handelshuis in de toekomst ook vruchten plukken van meer structurele maatregelen om de winst te verhogen. De onderneming heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in verschillende initiatieven om meer waarde toe te voegen aan de handelswaar en zo de winstmarge te vergroten. Daarnaast zijn overnames een beproefde methode voor Acomo om de winst op te schroeven. Sinds de aankoop van Delinuts in het voorjaar van 2017 voor circa €30 mln zijn nieuwe transacties uitgebleven. Er zijn weinig interessante bedrijven op de markt gekomen en de vraagprijs is vaak hoog. De solvabiliteit van 54,2% geeft volop ruimte voor een nieuwe aankoop, die waarschijnlijk een kwestie van tijd is.
Sterke positie
Acomo kan na een verloren 2018 dit jaar een inhaalslag maken met een omzetgroei van circa 5% naar €735 mln. De winst kan zelfs met 10% oplopen. Op de langere termijn ligt die winstgroei naar verwachting tussen 5 en 10%. Dat tempo maakt misschien weinig indruk, maar de waardering (k/w 14) en het dividendrendement (ruim 5%) zijn heel aantrekkelijk voor een bedrijf met een wereldwijd netwerk, een sterke marktpositie en nauwelijks grote concurrenten. Dit een goed moment om in te stappen: het advies voor Acomo wordt verhoogd naar ‘kopen’.
Kader: Waarde toevoegen
Acomo bestaat uit allerlei kleine handelsmaatschappijen, waarvan de geschiedenis soms 200 jaar terugvoert. Deze ondernemingen vormen de schakel tussen lokale boeren en grote voedingsbedrijven zoals Unilever en Pepsico. Het speerpunt van de bedrijfsstrategie is om meer waarde toe te voegen dan alleen de traditionele rol van distributeur. Hiervoor heeft Acomo bijvoorbeeld geïnvesteerd in nieuwe ERP-systemen, om meer informatie te verzamelen aan de hand waarvan het handelshuis betere beslissingen kan nemen. Een ander voorbeeld is de Amerikaanse introductie van Sunbutter; een alternatief voor pindakaas op basis van geroosterde zonnebloempitten. De keerzijde van de investeringen is dat het kapitaalbeslag toeneemt, waardoor het rendement op het geïnvesteerd vermogen daalde van 20,9% in 2014 naar 16,4% vorig jaar.
Acomo groeit weer 2019 (schatting) 2018
Omzet €735 mln €700,2 mln
Ebit €51,0 mln €45,0 mln
Winst per aandeel € 1,40 € 1,26