Unilever overtreft verwachtingen en verhoogt dividend
De aandelenkoers ging omhoog na bekendmaking van de cijfers. Een andere mogelijke reden daarvoor is dat Unilever het kwartaaldividend met maar liefst 6% verhoogde, van €0,3872 per aandeel naar €0,4104. Dat lijkt mij de meest waarschijnlijke reden van het positieve sentiment, want de autonome omzetgroei was voor mij een lichte tegenvaller.
In het eerste kwartaal van 2018 kwam de groei nog uit op 3,7% (exclusief de inmiddels verkochte spreads). De oorzaken van die groeidaling liggen bij Beauty & Personal Care (van 3,9% groei naar 3,1%) en Foods & Refreshments (van 2,3 naar 1,5%). Daar moet wel bij gezegd worden dat de week voor Pasen, waarin normaliter iets meer wordt verkocht dan gemiddeld, dit keer in het tweede kwartaal valt. Home Care presteerde met een autonome omzetgroei van 6% goed (was 4,9%). In deze divisie loont de nadruk die het bedrijf legt op geïnnoveerde premium-producten. Dat bleek ook uit de samenstelling van de groei. Die kwam vooral door prijsverhogingen, waar die in de andere divisies beperkt bleven.
Geografische verdeling en advies over Unilever
De pijn zat vooral (weer) in de ontwikkelde landen, met een groei van 0,3% (1,2% in 2018). Unilever is er nog steeds niet in staat de prijzen te verhogen vanwege het deflatoire klimaat. Overigens is ook de volumegroei er laag.
Latijns-Amerika presteerde eveneens slechter, met 0,4% groei (was 2,2%). In Argentinië laat de koopkracht het afweten door de hoge inflatie en in Mexico was sprake van het creëren van lagere voorraden. Die zullen dan in de toekomst weer moeten worden aangevuld.
Er waren wel aanwijzingen dat het tweede kwartaal een verbetering geeft. Voor het hele jaar handhaaft Unilever de verwachting laag in de bandbreedte van 3-5% autonome omzetgroei uit te komen. Dat werd dus dus met 3,1% wel bereikt in het eerste kwartaal. Bij een k/w van 20,7 handhaaf ik daarom het houdadvies.