Heineken tapt verrassend veel bier
Met een autonome groei van 8,3% kwam de omzetgroei van brouwer Heineken vooral van het huismerk. Omdat dit het mondiale premiummerk is, belooft dat veel als het bedrijf ook de volledige omzet- en winstcijfers bekendmaakt na het halve jaar. De autonome omzetgroei van alle activiteiten nam met 4,3% toe. Dat was een procentpunt meer dan de analisten hadden verwacht (3,3%). De eerstekwartaalomzet kwam uit op 52,7 miljoen hectoliter en de gerapporteerde nettowinst steeg met 15%, naar €299 mln.
Regionale groei en advies voor Heineken
Vergeleken met het vorig jaar groeide Azië Pacific autonoom minder uitbundig (toen +11,3%, nu 8,2%), door minder groei in Vietnam. In de Amerika’s (groei van 6,8% naar 3,2%) floreerde de belangrijke markt van Brazilië, wat een daling in Mexico en de VS compenseerde. In Europa keerde de groei terug (van -1,7% naar +1,6%) en Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa kenden een hogere groei (van 6,1% naar 7,8%). Er is geen reden om bij de k/w van 21,2 het koopadvies te wijzigen.