IT-marktleider in de reis- en toerismewereld
Het hart van Amadeus is een datacenter in de Zuid-Duitse stad Erding, waar elke dag 500 miljoen datatransacties worden opgevraagd. Een datatransactie duurt minder dan drie milliseconden. Deze transacties komen van 484 bedrijven die vliegtuigtickets verkopen, meer dan 40.000 verhuurbedrijven van auto’s, 17 cruise lines, 33 ferrybedrijven, 90 spoorwegmaatschappijen en 310 hotelketens. De marktleider in zijn sector werkt zo efficiënt dat elk jaar een groter deel van de omzet als winst kan worden bijgeschreven. De afgelopen vijf jaar is de marge opgelopen van 38,1 naar 44,4% en groeide de winst per aandeel van €1,59 naar €2,53. Het dividend is de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 16,2% per jaar gestegen. Deze dividendverhogingen zijn niet ten koste gegaan van de financiële degelijkheid van het bedrijf. De pay-out ratio, de verhouding tussen het dividend en de winst is gedurende deze vijf jaar stabiel gebleven op 49%. De koers-winstverhouding over 2018 is 30 en komt op basis van de verwachte winst over 2019 uit op 25. Dit lijkt hoog, maar vergeet niet dat de k/w door de snelle groei elk jaar meerdere punten daalt.
Luchtvaart
Analisten zijn niet enthousiast. Van de 29 die het aandeel volgen, hanteren er elf een verkoop-, tien een houd- en acht een koopadvies. Ze vrezen vooral de competitieve markt in de belangrijke groeimarkt India. Concurrent Travelport heeft onlangs een exclusief contract gesloten met Air India voor binnenlandse vluchten. Ik ben niet bang dat Amadeus marktaandeel aan Travelport verspeelt. De technologie van Amadeus is een stuk verder dan die van Travelport en Amadeus heeft veel meer klanten. De belangrijkste markt voor het Spaanse concern is de luchtvaart. Alle onderzoeken zijn het erover eens dat het wereldwijde vliegverkeer de komende tien jaar sterk zal groeien. Door het negatieve analistenoordeel blijft het aandeel achter bij de benchmark, de Stoxx600. Dat biedt een mooi koopmoment voor de lange termijn.