Druk op Europese luchtvaartmaatschappijen houdt aan
AlphaValue verwacht dat op korte termijn de omstandigheden alleen maar moeilijker worden. Allereerst wil de Europese Commissie de belasting op kerosine verhogen om zo de CO2-uitstoot van de luchtvaartsector terug te dringen. AlphaValue wijst er verder op dat de olieprijzen momenteel een positief momentum hebben en luchtvaartmaatschappijen kampen met stakingen van luchtverkeersleiders in Frankrijk en Italië.
Capaciteitstoename
Ondertussen ziet AlphaValue dat de onzekere mondiale macro-economische en politieke omstandigheden van invloed zijn op het consumentenvertrouwen, waardoor de vervoerscijfers naar verwachting lager uitvallen. Daarbovenop is er sprake van een significante capaciteitstoename bij met name budgetluchtvaartmaatschappijen, wat volgens AlphaValue zal leiden tot meer concurrentie op de Europese markt waar vooral traditionele luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM hinder van zullen ondervinden.
EU-China deal
Verder heeft de EU met China een overeenkomst gesloten waardoor Europese luchtvaartmaatschappijen vanuit elke EU-lidstaat richting China mogen vliegen. Momenteel mag dit alleen vanuit EU-lidstaten die een bilaterale deal hebben met Beijing. Zo moest Lufthansa voorheen voor een vlucht vanaf Parijs naar Beijing via Frankfurt vliegen, maar kan dit nu rechtstreeks. De nieuwe overeenkomst maakt het tegelijkertijd voor Chinese luchtvaartmaatschappijen mogelijk om direct richting alle EU-lidstaten te vliegen. De extra capaciteit uit China zal volgens AlphaValue leiden tot meer concurrentie op langeafstandsvluchten.
Consolidatie
Tot slot zit de luchtvaartsector door de faillissementen van onder meer Air Berlin en WOW Air in een consolidatiefase en AlphaValue verwacht dat deze voorlopig zal voortduren. AlphaValue denkt wel dat de consolidatie op lange termijn leidt tot betere marktomstandigheden en een herstel voor Europese luchtvaartmaatschappijen.