Orderboek VolkerWessels lijkt te beschermen tegen nieuwe tegenvallers
Nieuwe kostenoverschrijdingen bij de bouw van de zeesluis in IJmuiden zijn hoogst onwaarschijnlijk. Dat zeiden omgevingsmanagers van Open IJ, het consortium dat de sluis bouwt, en Rijkswaterstaat tijdens een persbezoek aan de bouwplaats. Eind maart was het project voor 68% gereed. Grootste uitdaging is nu het afzinken van de tweede caisson, waarin de sluisdeuren komen. Die klus staat voor de komende maanden gepland.
Margedoelstelling
De constructiefouten rond het project hebben VolkerWessels tot nu toe al €111 mln gekost. In het eerste kwartaal meldde de bouwer nog een extra tegenvaller van €4 mln. Dat lijkt echter een incident. VolkerWessels heeft zijn risicomanagement altijd goed op orde gehad en behaalt relatief hoge winstmarges. In de infradivisie komt de focus nog meer te liggen op regionale en lokale projecten, waar de risico’s veel minder groot zijn.
De winstgevendheid van de divisie moet weer terug naar de niveaus van weleer. Dat zou neerkomen op een ebitda-marge van circa 5%, tegen 4,3% in 2018 exclusief de zeesluis. Voor het gehele concern is de ebitda-doelstelling op de middellange termijn 4,5-5,5%. Daarmee ligt de lat niet al te hoog. Vorig jaar daalde de marge vanwege de kostenoverschrijdingen in IJmuiden van 4,6 naar 4,2%, maar gecorrigeerd voor de zeesluis was er een verbetering naar 4,9%. De bovenkant van de margedoelstelling moet de komende jaren haalbaar zijn.
KERNGEGEVENS | ||
In € mln | 2018 | 2017 |
Orderportefeuille | 8924 | 8091 |
Netto kaspositie | 366 | 297 |
Ebitda-marge | 4,2% | 4,6% |
Orderboek op recordhoogte
VolkerWessels is positief over de marktvooruitzichten en leunt op een orderboek van €9,5 mrd eind maart. Dat is een record. Het bedrag komt neer op 1,6 keer de jaaromzet, en de orders zijn bovendien van goede kwaliteit. Vooral de orderportefeuille in de Nederlandse bouw- en ontwikkelingspoot is flink gegroeid. Hier profiteert het bedrijf van de sterke vraag naar woningen en de oplevende utiliteitsmarkt.
Met een netto kaspositie van €366 mln is er voldoende ruimte voor aanvullende overnames. Na een stevige correctie is de koers dit jaar weer hersteld. Op een k/w van circa 9 wordt de (laat-)cyclische bouwer voldoende gewaardeerd en blijft het advies ‘houden’. In de sector gaat mijn voorkeur uit naar BAM, dat over een groter opwaarts margepotentieel beschikt.