Buitenlandse zaken: Nestlé vindt nieuwe groeikansen
Het jaar 2017 was niet aangenaam voor het management van het Zwitserse voedings- en drankenconcern Nestlé. Investeerders toonden zich zeer kritisch, met name over de autonome groei, die steeds verder wegzakte. Nieuwe bedrijven die gezondere en populairdere producten maakten dan Nestlé waren erin geslaagd om, ondanks hun beperkte omzet, de groei van het Zwitserse megaconcern steeds meer in de wielen te rijden.
De kritiek van de aandeelhouders had effect, want Nestlé kwam met een uitgebreid verbeterplan (zie kader). De aangepaste strategie ging uit van overnames, eigen innovaties en een combinatie hiervan. In de praktijk blijkt dat vooral het laatste te zijn, zoals ook bij Unilever het geval is.
Uit de jaarcijfers over 2018 bleek dat zich al ontwikkelingen ten goede hadden voorgedaan. De autonome omzetgroei kwam uit op 3,0%, tegen 2,4% in 2017. Over het eerste kwartaal van 2019 was dat 3,4%. Amerika zorgde voor de ommekeer, net als de groei in de categorie ‘andere producten’.
Noord- en Zuid-Amerika
In 2018 werd de autonome groei in de VS weer positief en in Latijns-Amerika verbeterde deze elk kwartaal. Het belang hiervan mag niet worden onderschat, want Nestlé is voor een derde van zijn omzet van Amerika afhankelijk. De groei kwam vooral van diervoeding, koffie en babyvoeding. Enkele activiteiten werden verkocht en Nestlé tekende een overeenkomst met Starbucks, waarmee het Zwitserse bedrijf gebrande koffieproducten aan het assortiment kon toevoegen.
De verbeteringen tonen zich vooral bij de prijsverhogingen. De volumegroei in Noord- en Zuid-Amerika bleef met 0,9% laag (tegen 1,3% over heel 2018), maar de prijsverhogingen bedroegen 2,5% (tegen 0,7% over heel 2018). Ik ga ervan uit dat de prijsstijgingen een toenemende populariteit weerspiegelen van de producten van Nestlé. Te ver doorgevoerde prijsverhogingen zullen op termijn echter ten koste gaan van deze populariteit, en dus ook de volumegroei beperken.
Koffie en gezondheidsproducten
De andere snelle groeier was, zoals gezegd, de categorie ‘andere producten’ (Nestlé presenteert naast een regionale verdeling van de omzet de onderdelen ‘water’ en ‘andere producten’ apart). Hierbij moet gedacht worden aan koffiemerk Nespresso en aan de gezondheidsactiviteiten (Health Science en Skin Health) van Nestlé. Deze divisie beslaat een achtste van de totaalomzet. De volumegroei in het eerste kwartaal van 2019 bedroeg hier maar liefst 6,5% (tegen 5,4% over heel 2018) bij prijsverhogingen van 0,3%. Nespresso kende in de VS en in opkomende markten een autonome omzetgroei van circa 5%. Hetzelfde gold voor Health Science, maar dan alleen in de opkomende markten. Innovatie speelde bij beide een stimulerende rol. Skin Health groeide met meer dan 10%; luxe schoonheidsproducten voor de huid zijn bij veel bedrijven een grote groeier.
Achterblijvende regio’s
De andere regio’s (Europa/Midden-Oosten/Noord-Afrika, Azië/Oceanië/Sub-Sahara Afrika) zijn bij elkaar goed voor iets meer dan de helft van de omzet. De groeicijfers lagen hier onder het gemiddelde. De groei was ook lager dan die over 2018, uitgezonderd Europa/Midden-Oosten/Noord-Afrika. Wil Nestlé over 2020 een autonome omzetgroei van 5% halen, dan moet over 2019 een groei van ongeveer 4% worden gerealiseerd. Daarvoor moeten dit jaar nog flinke stappen worden gezet, ook in Noord- en Zuid-Amerika. De verhoging van 3% over heel 2018 naar 3,4% over het eerste kwartaal van 2019 is bemoedigend.
Perspectieven en advies voor Nestlé
Kijkend naar de individuele productcategorieën van Nestlé, mogen we verwachten dat het bedrijf de nadruk zal leggen op koffie, diervoeding, water, (gezondheids-)voeding en healthcare. Bij de koffie-activiteiten is via de samenwerking met Starbucks al een duidelijke stap gezet. Koffie is aantrekkelijk voor Nestlé, met een marge van ongeveer 20% bij een autonome omzetgroei. Voor diervoeding gelden ongeveer dezelfde cijfers. De groei is hier bovengemiddeld, en ligt boven de normen die Nestlé zich voor 2020 heeft gesteld (zie kader).
De extra groei moet komen van water, voeding en healthcare. Volgens recent onderzoek van JP Morgan Cazenove presteert Nestlé bij water slechter dan belangrijke concurrenten als Danone en Coca-Cola. De Zwitsers halen momenteel een marge van circa 8%, waar de concurrentie gemiddeld op 10% zit. Bij voeding en healthcare bedraagt Nestlé’s marge 18%, waar de concurrentie een gemiddelde marge van 23% kent. Die markt is overigens erg versplinterd.
De wateractiviteiten trekken het gemiddelde van heel Nestlé naar beneden, maar zij maken slechts 8% van de totaalomzet uit. De autonome margedoelstelling voor 2020 (17,5-18,5%) is daarom niet zo vergezocht, ook al niet in vergelijking met de marge van 17% over 2018. Bovendien mag worden verwacht dat de verhoging van de autonome operationele marge voor het grootste deel pas laat zal worden gerealiseerd, aangezien kostenbesparingen en margestijging door innovaties nu eenmaal tijd kosten. Ik sluit dan ook niet uit dat Nestlé de doelstelling in 2020 overtreft.
Vooral het realiseren van de autonome omzetgroei zal inspanning vergen. Vooralsnog ben ik optimistisch en handhaaf ik bij een k/w van 23,2 het koopadvies. Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen die Nestlé op 26 juli zal melden bij de tweedekwartaalcijfers. Dan wordt naast de omzetgroei ook de operationele marge bekendgemaakt.