Sligro ziet winst verder dalen
Sligro heeft aan de kostenkant met meerdere verhogingen te maken. Door het verkopen van de retailactiviteiten van Emté drukken er nu relatief meer kosten op de groothandelsactiviteiten. Dat vraagt om een herstructurering. De pogingen tot kostenreducties hebben tot nu toe nog geen effect gehad.
Sligro is bezig met de introductie van een nieuw IT-systeem en de integratie van Heineken-activiteiten. Ook is in Antwerpen een nieuwe groothandel gestart. De kosten stijgen daarnaast door een gebrek aan chauffeurs en concessies aan de vakbonden bij loononderhandelingen. Al met al liepen de kosten in het eerste halfjaar op van €214 mln naar €225 mln.
Druk op winst bij Sligro
De kostenstijging werd niet gecompenseerd door significante verhoging van de omzet, want die steeg slechts van €1131 mln naar €1135 mln. Het operationeel resultaat kwam daardoor uit op €18 mln, tegen €31 mln vorig jaar. De nettowinst uit voort te zetten activiteiten daalde van €25 mln naar €13 mln.
Zolang Sligro niet laat zien dat er winststijging uit deze overgangsfase wordt geput, zolang blijft mijn advies gehandhaafd op ‘verkopen’.