Heineken groeit minder hard
De netto-omzet van Heineken is in het eerste halfjaar op autonome basis gestegen met 5,6% naar €11,5 mrd. Dat lag in lijn met de verwachtingen. Heineken kon betere prijzen vragen, mede dankzij het toenemende gewicht van premium-merken. Wat betreft volumes stelde het concern echter teleur. Op eigen kracht stegen de totale bierverkopen met 3,1%, waar analisten in doorsnee hadden gerekend op een toename van 3,6%.
Ook de operationele winst viel lager uit dan verwacht. Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten steeg autonoom met slechts 0,3%, naar €1,8 mrd, tegen een marktverwachting van €1,9 mrd (+6,6%). De operationele winstmarge is gedaald van 16,0 naar 15,6%. Heineken wijt de margedruk aan stijgende grondstofprijzen en investeringen in e-commerce en technologische verbeteringen. Door hogere belastingdruk kwam de nettowinst voor bijzondere posten op autonome basis 1,2% lager uit, op €1,1 mrd.
Handhaving winstverwachting Heineken
Met uitzondering van Azië-Pacific zwakte de autonome volumegroei in alle regio’s af. Vooral in Europa ging het een stuk minder. De bierverkopen daalden hier in het tweede kwartaal met 3,4%, na een stijging van 1,6% in het eerste kwartaal. Volgens Heineken kwam dat vooral door het slechte lenteweer en de lastige vergelijkingsbasis. Vorig jaar zorgde het WK voetbal in Rusland namelijk nog voor extra bierverkopen.
De tweede jaarhelft zal echter naar verwachting weer een stuk beter verlopen. Het concern houdt vast aan de prognose voor geheel 2019 van een autonome operationele winstgroei van 4 tot 6%. Daarmee zou Heineken een goede prestatie leveren, gezien de aanhoudende investeringen en de hogere inputkosten. Dankzij de stevige blootstelling aan het aantrekkelijke premiumsegment (40% van de omzet) en sterke verkopen in Aziatische groeimarkten zijn de vooruitzichten voor de lange termijn uitstekend. Op een k/w van 21 blijft het aandeel dan ook koopwaardig.