Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Actueel advies

Advies van de dag Jeroen Boogaard, 29 jul 2019 13:30

Heineken groeit minder hard

0 0 Leestijd ongeveer

Heineken zag de groei van zijn bierverkopen in het tweede kwartaal sterk afvlakken door lagere volumes in Europa. Hier liggen vooral externe factoren aan ten grondslag.

De netto-omzet van Heineken is in het eerste halfjaar op autonome basis gestegen met 5,6% naar €11,5 mrd. Dat lag in lijn met de verwachtingen. Heineken kon betere prijzen vragen, mede dankzij het toenemende gewicht van premium-merken. Wat betreft volumes stelde het concern echter teleur. Op eigen kracht stegen de totale bierverkopen met 3,1%, waar analisten in doorsnee hadden gerekend op een toename van 3,6%.

Ook de operationele winst viel lager uit dan verwacht. Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten steeg autonoom met slechts 0,3%, naar €1,8 mrd, tegen een marktverwachting van €1,9 mrd (+6,6%). De operationele winstmarge is gedaald van 16,0 naar 15,6%. Heineken wijt de margedruk aan stijgende grondstofprijzen en investeringen in e-commerce en technologische verbeteringen. Door hogere belastingdruk kwam de nettowinst voor bijzondere posten op autonome basis 1,2% lager uit, op €1,1 mrd.

Handhaving winstverwachting Heineken 

Met uitzondering van Azië-Pacific zwakte de autonome volumegroei in alle regio’s af. Vooral in Europa ging het een stuk minder. De bierverkopen daalden hier in het tweede kwartaal met 3,4%, na een stijging van 1,6% in het eerste kwartaal. Volgens Heineken kwam dat vooral door het slechte lenteweer en de lastige vergelijkingsbasis. Vorig jaar zorgde het WK voetbal in Rusland namelijk nog voor extra bierverkopen.

De tweede jaarhelft zal echter naar verwachting weer een stuk beter verlopen. Het concern houdt vast aan de prognose voor geheel 2019 van een autonome operationele winstgroei van 4 tot 6%. Daarmee zou Heineken een goede prestatie leveren, gezien de aanhoudende investeringen en de hogere inputkosten. Dankzij de stevige blootstelling aan het aantrekkelijke premiumsegment (40% van de omzet) en sterke verkopen in Aziatische groeimarkten zijn de vooruitzichten voor de lange termijn uitstekend. Op een k/w van 21 blijft het aandeel dan ook koopwaardig.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ