Moeilijke markt voor AF-KLM
“In een uitdagende markt heeft Air France-KLM een robuust tweede kwartaal afgeleverd”, aldus topman Benjamin Smith. En daarmee is ook alles gezegd. De markt groeit, maar door steeds fellere concurrentie valt er in de sector momenteel maar moeilijk geld te verdienen. Het passagiersaantal nam flink toe (+5,1%) en dit vertaalde zich ook in een hogere beladingsgraad (+1,3%). Door prijsdruk bleef de stijging van de omzet per eenheid beperkt tot 0,8%. Positief is wel dat de kosten per eenheid, gecorrigeerd voor wisselkoersen en fluctuerende brandstofkosten, met 2,3% daalden.
Deze verhoogde efficiency bood tegenwicht aan de met 18,6% tot €1,4 mrd gestegen kerosinerekening. Op operationeel niveau vertaalt zich dit in een kwartaalresultaat van €400 mln, tegen €346 mln een jaar terug. Het concern doet het hiermee beter dan de gemiddelde analistenverwachting van €342 mln.
Toch winstdruk
Onderliggend gaat het echter een stuk minder goed met het concern. Vorig jaar werd het operationeel resultaat namelijk met liefst €260 mln gedrukt door stakingskosten bij Air France. De grootste ‘verbetering’ is dan ook bij de Franse tak te zien, terwijl KLM de operationele resultaten juist met €70 mln zag dalen tot €258 mln. KLM blijft daarmee wel de grootste winstmaker.
Helemaal onderaan de streep resteert een kwartaalwinst van €80 mln, tegen nog €110 mln in dezelfde periode vorig jaar. De lagere nettowinst komt vooral door een stevig hogere belastingdruk. Boekingen voor de meer lucratieve lange afstandsvluchten liggen voor de tweede jaarhelft boven het niveau van een jaar geleden.
Voor het derde kwartaal wordt een vlakke passagiersomzet per eenheid voorzien. Voor geheel het jaar blijft de verwachting gehandhaafd van een daling van de kosten per eenheid tussen de 0 en 1% en van een schuldratio onder de 1,5. Omdat Air France-KLM zich ondanks de lastige omstandigheden redelijk staande houdt, steeg de koers woensdagochtend met ruim 6%. Gezien de felle concurrentie blijf ik toch bij mijn verkoopadvies