Tip dividend: Tik spoorvervoerder biedt instapkans
Ook de betere aandelen worden wel eens afgestraft. Zo kreeg Dividendportefeuilleaandeel CSX recent een enorme dreun. De qua beurswaarde iets kleinere concurrent Norfolk Southern (NSC), net als CSX vooral actief in het oosten van de VS, moest 6% inleveren op de dag dat de jongste kwartaalcijfers werden gepubliceerd.
NSC vervoert via een netwerk van 19.500 mijl onder meer kolen, auto’s en containers. In 2018 kwam een kwart van de omzet van $11,5 mrd uit intermodaal transport, dat vorig jaar 55% van het getransporteerde volume over het spoornetwerk van NSC uitmaakte. Het transport van kolen is goed voor 13% van de zogenaamde ‘carloads’ en 16% van de omzet.
Belangrijk is verder dat de voor de economische ontwikkelingen in de VS gevoelige poot General Merchandise in 2018 59% van de omzet binnenbracht. Denk dan aan chemicaliën (16% omzet), landbouw (15%), metalen (13%), auto’s en onderdelen (8%) en papier (7%).
Achtergebleven bij de verwachtingen
Net als CSX blijft NSC een cyclisch aandeel dat sterk afhankelijk is van macro-economische ontwikkelingen. De jongste kwartaalcijfers van 24 juli bleven achter bij de verwachtingen, met een 8% hogere wpa van $2,70 en een 1% hogere omzet van $2,9 mrd.
Net als bij CSX staan ook bij NSC de volumes onder druk, gezien de daling van 4% in het jongste kwartaal. Wel wist NSC per treinlading meer omzet te genereren, wat met kostenbesparingen resulteerde in een recordniveau van 63,6% voor de operating ratio (uitgaven afgezet tegen omzet).
NSC biedt met 1,8% een hoger dividend dan CSX (1,4%) en wordt met een k/w van 17,5 ongeveer gelijk gewaardeerd. NSC betaalt sinds 1982 dividend en verhoogde de uitkering de laatste jaren gemiddeld met 10%. De recente koersdip levert een koopmoment op voor de lange termijn.