Walmart bijt van zich af
Walmart rapporteerde solide kwartaal- en halfjaarcijfers. De kwartaalomzet steeg met 1,8%, naar $130,4 mrd. Die omzetstijging kwam echter bijna geheel voor rekening van de activiteiten in de VS. Daar steeg de kwartaalomzet met 2,9%, naar $85,2 mrd. De VS vormden twee derde van de totaalomzet, zelfs 77% als daar Sam’s Club bij wordt gerekend. Dit is een dochtermaatschappij waarvan de kopers lid moeten zijn, een ‘membership warehouse club’. Hiervan zijn er ongeveer 600 in de VS en circa 200 elders. Bij Sam’s Club steeg de kwartaalomzet met 1,8%, naar $15 mrd. Walmart International, dat actief is in tien landen waaronder China, India, Mexico, Canada en het VK, zag de kwartaalomzet met 1,1% dalen, tot $29,1 mrd. Tegen constante wisselkoersen was er een stijging van 3,3%, maar die werd tenietgedaan door de stijging van de Amerikaanse dollar tegenover andere valuta’s.
Walmart moest de omzetwinst weer weggeven bij de inkoopkosten. De zogeheten brutowinst was daardoor precies even hoog als een jaar eerder. Hoewel Walmart de efficiency van de operationele kosten (verkoop, algemeen en administratif) wist te verhogen, stegen deze toch deels met de omzet mee. Dat resulteerde in een daling van het operationeel resultaat met 2,9%, tot $5,6 mrd. Die daling kwam geheel voor rekening van Walmart International.
Online biedt Walmart ruimte voor verhoging verwachtingen
Een belangrijk deel van de omzetstijging is gerealiseerd door online verkopen, die stegen met 37%. Walmart kwantificeert die stijging niet verder, maar mijn schatting is dat online goed is voor ongeveer de helft van de omzetstijging in de VS. Het bedrijf kent met de vele winkels in de VS een vrij dicht distributienetwerk van ophaalpunten. Voorts gaat het bedrijf dit najaar bezorgen, waarbij geprobeerd wordt de producten tot in de garage of zelfs tot in de ijskast van de klant af te leveren. Er loopt een proef met een miljoen klanten in drie Amerikaanse steden.
Walmart is optimistisch over de kansen van online verkopen. De resultaten over het halve jaar hebben er ook toe geleid dat het bedrijf de verwachtingen voor het hele jaar licht heeft verhoogd. De belangrijkste veranderingen zijn dat de omzet tegen constante wisselkoersen met ‘minstens’ 3% zal stijgen in plaats van met ‘ongeveer’ 3%. De online-verkopen zullen met de huidige 37% toenemen in plaats van met de eerder verwachte 35%. Het operationeel inkomen zal ‘licht dalen tot licht stijgen’ in plaats van ‘enkelcijferig dalen’. Dezelfde verandering wordt gemeld voor de aangepaste winst per aandeel. Deze marginale wijzigingen waren voldoende voor beleggers om de aandelenkoers na het bekend worden van de cijfers flink te verhogen.
Advies
Omdat de VS de invoerheffingen voor veel Chinese consumptie-artikelen blijven verhogen, zullen de inkoopkosten van Walmart toenemen. Daarmee komt de brutowinst (omzet minus inkoopkosten van die omzet) verder onder druk te staan. Belangrijk wordt dan in hoeverre het bedrijf erin slaagt die hogere kosten af te wentelen op de importeurs. Walmart is een prijsvechter. Het bedrijf zal er dus niet happig op zijn de prijzen aan de kassa te verhogen, tenzij andere retailbedrijven dat ook gaan doen. Maar in de regel leiden hogere prijzen tot afnemende vraag bij de klant. Vooralsnog is een deel van de importheffingen wederom uitgesteld, maar ze zullen ergens in de komende twaalf maanden van kracht worden. Omdat mijn advies de reikwijdte heeft van een jaar blijf ik daarom bij een k/w van 22 bij mijn houdadvies.
Tweedekwartaalcijfers | ||
In $ mrd | 2019/’20 | 2018/’19 |
Omzet | 130,4 | 128,0 |
Omzet bij constante wisselkoersen | 131,7 | 128,0 |
Operationeel resultaat | 5,6 | 5,8 |