Tipterugblik: Rolls-Royce door 737 in de wachtkamer
Toen ik vorig jaar augustus Rolls-Royce tipte wees ik erop dat de uitkomst van de brexit-onderhandelingen een van de risico’s vormde voor het aandeel en op de koers drukte. Sindsdien hebben er in het brexit-proces de nodige ontwikkelingen plaatsgevonden, maar heeft dit vooral geleid tot nog meer onzekerheid. Rolls-Royce heeft zijn voorraden opgebouwd om mogelijke verstoringen door de brexit het hoofd te bieden, wat ongeveer £100 mln kostte.
Aanhoudende problemen
Naast de brexit had Rolls-Royce te maken met aanhoudende problemen voor zijn Trent 1000-motoren. De rotorbladen waren onderhevig aan flinke slijtage. Samen met de brexit-spanningen leidde dit ertoe dat ik eind januari de aanbeveling voor Rolls-Royce verlaagde van ‘kopen’ naar ‘houden’.
De Britse vliegtuigmotorenbouwer boekt wel progressie bij het oplossen van de motorproblemen, zo bleek bij de presentatie van de resultaten over het eerste halfjaar. Dit gaat echter gepaard met de nodige kosten. Het afgelopen halfjaar bedroegen de kosten voor dit type motoren £219 mln, meer dan £100 mln meer dan een jaar eerder. Verwacht wordt dat uiterlijk in 2022 de problemen met alle Trent 1000-motoren zijn opgelost.
Op jaarbasis zag Rolls-Royce de omzet het afgelopen halfjaar met 5% groeien tot £7,8 mrd. Er werd een operationele winst geboekt van £84 mln, waar het bedrijf een jaar eerder nog een operationeel verlies leed van £747 mln. En hoewel er in het eerste halfjaar £429 mln pond uitstroomde, houdt Rolls-Royce vast aan zijn verwachting dat de kasstroom over heel 2019 uitkomt op £700 mln.
Boeing 737 MAX
De aandelenkoers van Rolls-Royce stond ook onder druk door de problemen met de Boeing 737 MAX. Analisten van Bank of America Merrill Lynch wezen er begin juli nog op dat een mogelijk later dan geplande herintroductie van de Boeing 737 MAX gevolgen kan hebben voor toeleveranciers als MTU Aero Engines en Rolls-Royce.
Persbureau Reuters meldde onlangs dat de U.S. Federal Aviation Administration (FAA) 737 MAX-piloten heeft uitgenodigd om deel te nemen aan simulatietests, met als doel het toestel weer toe te laten tot het luchtruim. Boeing hoopt dat de 737 MAX in het vierde kwartaal van dit jaar weer mag opstijgen. Vervolgens wil de Amerikaanse vliegtuigfabrikant de productie in de loop van 2020 fors opvoeren.
Koers Rolls-Royce voorlopig nog niet de juiste
Op jaarbasis staat de aandelenkoers van Rolls-Royce ruim 25% lager. De marktpositie op langere termijn blijft prima, maar op dit moment wegen de problemen rond het aandeel zwaarder. Door de aanhoudende kostenpost voor de Trent 1000-motoren en de onzekerheden rond zowel de Boeing 737 MAX als de brexit adviseer ik beleggers om voorlopig aan de zijlijn te gaan staan. De aanbeveling voor Rolls-Royce gaat van ‘houden’ naar ‘verkopen’.