AMG zet vol in op recycling katalysatoren
Advanced Mettalurgical Group (AMG) wint speciale metalen en is producent van vacuümovens die worden gebruikt om metalen te bewerken. De onderneming is in 2006 ontstaan en kreeg in 2007 een beursnotering. Inmiddels is het bedrijf wereldwijd actief en biedt het werk aan circa 3300 mensen. In 2018 steeg het operationele resultaat (ebitda) naar een recordhoogte van $217 mln. In de eerste helft van 2019 kwam de winstgevendheid onder druk te staan, vooral door de forse daling van de prijs van ferro-vanadium, een van de metalen die het bedrijf wint.
Twee divisies
AMG bestaat uit twee divisies: Critical Materials (65% van de omzet) en Technologies (35%). Critical Materials produceert gespecialiseerde metalen, legeringen en high-performance materialen. Denk daarbij aan ferro-vanadium, lithium, aluminium, antimoon, grafiet, tantaal en chroom. De belangrijkste eindmarkten zijn de lucht- en ruimtevaart en de auto-industrie. Verder zijn infrastructuur, elektronica en gespecialiseerde metalen en chemicaliën belangrijke terreinen. De divisie Technologies produceert titanium legeringen en coatings voor met name de lucht- en ruimtevaart. Daarnaast ontwerpt en produceert deze divisie geavanceerde vacuüm-ovensystemen, vooral voor de transport- en energiesector.
Gang van zaken
De laatste cijfers van AMG waarover we beschikken hebben betrekking op het tweede kwartaal. Hierop terugkijkend kunnen we concluderen dat AMG een teleurstellend kwartaal beleefde. De omzet bedroeg $304 mln, een daling van 8% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het operationele resultaat (ebitda) kwam uit op $23,8 mln, een halvering ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018 ($50,7 mln). De voornaamste oorzaak was een dubbele daling van de vanadiumprijs. Nadat deze over de eerste drie maanden al met 41% was ingezakt, volgde in het tweede kwartaal een daling van nog eens 39%. Hierdoor moest het bedrijf flink afschrijven op de voorraden, ter waarde van circa $45 mln. Dit noopte AMG om voor de tweede keer in zes maanden de ebitdadoelstelling voor 2019 te verlagen, in totaal van $200 mln naar $120 mln. De doelstellingen voor de lange termijn bleven ongewijzigd.
Inspelen op strengere eisen CO2
AMG verwacht de komende jaren te kunnen profiteren van de strengere eisen op het gebied van CO2-uitstoot. Een eerste indicatie hiervoor is de verbetering van de brandstofefficiëntie van lucht- en ruimtevaartmotoren door het verhogen van de temperatuur. Hiervoor zijn nieuwe materialen en producten nodig die AMG kan leveren. Denk hierbij aan titanium legeringen en coatingovens voor turbinebladen. In beide segmenten is AMG de grootste leverancier ter wereld.
Een ander voorbeeld is nieuwe regelgeving van de International Maritime Organization. Die houdt in dat vanaf begin 2020 de toegestane hoeveelheid zwavel in brandstof voor schepen die op open zee varen, verlaagd wordt van 3,5 naar 0,5%. Dit betekent dat olieraffinaderijen hun producten extra zullen moeten verfijnen. Om dit te realiseren zullen ze meer katalysatoren moeten inzetten. Dit leidt ertoe dat het aanbod van gebruikte katalysatoren zal toenemen. Dat is positief nieuws voor het businessmodel van AMG, dat ook het grootste bedrijf ter wereld is op het gebied van recycling van katalysatoren.
Een derde kans biedt de opmars van elektrisch rijden. Vanaf 2020 bieden bijna alle grote automerken een of meerdere elektrische of hybride auto’s aan. Het bekendste merk is Tesla, maar bijvoorbeeld ook Volvo brengt sinds 2019 geen enkele nieuwe auto op de markt zonder een vorm van elektrificatie. Door de omschakeling van diesel en benzine naar elektriciteit zal de vraag naar batterijen toenemen. AMG wint lithium, een belangrijke grondstof die noodzakelijk is voor de batterijen van elektrische auto’s.
AMG vol vertrouwen
AMG heeft volop vertrouwen in de toekomst en blijft investeren in de groei van het bedrijf. Begin augustus is in Cambridge, in de Amerikaanse staat Ohio, begonnen met de uitbreiding van de recyclingfabriek voor katalysatoren die afkomstig zijn van olieraffinaderijen. Het doel is om de verwerkingscapaciteit, die op dit moment op 30.000 ton per jaar ligt, te verdubbelen naar 60.000 ton. Hiermee wil het bedrijf profiteren van de verwachte toename van het aantal gebruikte katalysatoren van 190.000 ton in 2019 naar 325.000 ton in 2025. De kosten van de uitbreiding bedragen circa $300 mln. AMG heeft dit bedrag gefinancierd met de uitgifte van een vrijgestelde obligatie ter waarde van circa $300 mln.
Naar verwachting zal de nieuwe fabriek Cambridge II in 2021 worden opgeleverd. Naast de uitbreiding van de recyclingfabriek investeert AMG ook in de uitbreiding van haar lithiumproject in Brazilië. De huidige lithiumfabriek heeft een capaciteit van 90.000 ton. AMG wil dit met 30.000 ton vergroten. De geschatte kosten bedragen $25 mln.
Koers AMG aantrekkelijk gewaardeerd
Aandeelhouders AMG hebben de afgelopen jaren behoorlijk wat volatiliteit voor hun kiezen gekregen. Het aandeel stond begin 2017 nog op €15, waarna de beurskoers snel opliep naar €53 (juni 2018), gesteund door een gunstige ontwikkeling van de prijzen van metalen die het bedrijf wint. Inmiddels zijn we weer gezakt naar €22. AMG blijkt een van de bedrijven die het kind van de rekening zijn geworden van de handelsoorlog tussen de VS en China. De metaalprijzen gingen fors onderuit.
Met name de prijsdaling van ferro-vanadium (-73%) zette de winstgevendheid van AMG onder druk. De onderneming moest hierdoor dus afschrijven op dure voorraden. Maar de bodem lijkt in zicht. Net als de ceo Heinz Schimmelbusch verwacht ik dat de vanadiumprijs niet veel verder zal zakken. Bij een verdere daling zal het voor een aantal producenten namelijk niet langer lucratief zijn om het metaal te winnen. Bij de huidige k/w van 11 is het aandeel aantrekkelijk gewaardeerd. Ik herhaal daarom ons koopadvies.