Verlies TomTom minder belangrijk dan toekomstperspectief
De laatste kwartaalcijfers van TomTom zijn niet om over naar huis te schrijven. Maar het gaat vooral om het toekomstperspectief.
De omzet van TomTom is in het derde kwartaal met 6,9% afgenomen. De oorzaak is de nog altijd afnemende verkoop van navigatieapparatuur aan consumenten. In de consumentendivisie nam de omzet met 18,4% af. De groei bij location technology (3,4%) was te klein om per saldo op groei uit te komen.
TomTom heeft de omzetverwachting voor het hele jaar ook iets aangepast. Eerder rekende het bedrijf op meer dan €700 mln, nu is de verwachting ‘rond €700 mln’. Dat klinkt alsof er een grote kans is dat de omzet iets onder dat niveau uit zal komen. Anders was de oude verwachting wel herhaald.
Verlies
Het nettoresultaat was een verlies van €43,4 mln (-€0,33 per aandeel). Dit wordt vooral veroorzaakt door afschrijvingen en kosten voor onderzoek en ontwikkeling. TomTom geeft aan dat het heeft afgeschreven op de waarde van de kaartendatabase. De levensduur van dit bestand is korter dan oorspronkelijk werd aangenomen. Vanwege het verlies verlaag ik mijn wpa-taxatie voor 2019 van -€0,30 naar -€1,00.
Volgend jaar
Wat betreft de winstgevendheid van volgend jaar is het koffiedik kijken. De omzet kan misschien iets groeien omdat de digitalisering van de auto niet zal ophouden. Tegelijkertijd neemt de invloed van de consumentendivisie verder af. Tegenover een mogelijke omzetgroei staat dat TomTom ongetwijfeld behoorlijk wat ontwikkelingskosten zal moeten maken. Ook lijken afschrijvingen een terugkerend fenomeen te worden. Ik verlaag mijn schatting van €0,12 naar -€0,50.
Toekomst
Wpa-taxaties voor dit of volgend jaar maken echter voor beleggers in TomTom niet veel uit. Het perspectief van het bedrijf is van veel groter belang. Auto’s zullen steeds meer functies overnemen van de bestuurder. Daarvoor is een gedetailleerde digitale kaart nodig, die TomTom kan en wil leveren. Daarvoor zal echter nog wel flink moeten worden geïnvesteerd. Voorlopig is daar nog genoeg geld voor, door de sterke cashpositie en de positieve cashflow.
Kwartaalcijfers van TomTom helpen weinig bij advies
Het is lastig om het aandeel te waarderen. Er is perspectief, want TomTom werkt samen met grote namen als Microsoft. Wat de inspanningen concreet gaan opleveren is echter nog lang niet duidelijk. Echte groei zal nog even op zich laten wachten. Het bedrijf wordt nu gewaardeerd op grofweg anderhalf keer de jaaromzet. Dat ziet er redelijk uit. Ik handhaaf daarom mijn advies: ‘houden’.
KWARTAALCIJFERS 2019 |
|||
In € mln | kw3 | kw2 | kw1 |
Omzet | 164,2 | 210,8 | 169,5 |
Nettowinst | -43,4 | -65,2 | -15,3 |
Wpa (in €) | -0,33 | -0,34 | -0,07 |