Nestlé troeft Unilever en Danone af
Drie grote Europese voedingsbedrijven hebben onlangs hun kwartaalcijfers gepubliceerd: Unilever, Danone en Nestlé. Van dit drietal heeft alleen laatstgenoemde een koopadvies.
Cijfers Nestlé tonen goede koers
De cijfers waren stelde niet teleur. De autonome omzetgroei van Nestlé over de eerste negen maanden van 2019 kwam met 3,7% hoger uit dan die bij Unilever (+3,4%) en Danone (2,1%). Nestlé wist in de zomermaanden een kleine omzetversnelling te realiseren. Na zes maanden bedroeg de groei 3,6%.
Het Zwitserse bedrijf is langzaam op weg naar de beoogde doelstelling van 4,5 tot 5% in 2020. Maar het gaat er om spannen. In de regiodivisie Amerika’s (33% van de omzet) zit de stijgende lijn er met +4,1% goed in. Ook bij divisie Andere Producten (12,5% van de omzet) is de groei met 7,1% prima. Maar in de regiodivisie Europa/Midden Oosten/Noord-Afrika (20% van de omzet) trad een vertraging in de groei op, net als in de divisie Azië/Oceanië/Sub-Sahara Afrika. Het slechtst presteerde de divisie Water: van 1,4% groei na zes maanden naar 0,5% na negen maanden.
Het bedrijf verwacht voor heel 2019 een autonome omzetgroei van 3,5% bij een marge van 17,5%. Voorts wordt in 2020-2022 voor CHF20 mrd aan aandelen ingekocht. Die inkoop wordt mede gefinancierd met de opbrengst het verkochte Skin Health. Al met al zijn de resultaten net goed genoeg om bij een k/w van 23,3 het koopadvies te handhaven.
Unilever groeit trager
Met 2,9% aan autonome kwartaalomzetgroei beleefde Unilever het slechtste kwartaal in 2019. Dat kwam door terugvallende groei in de opkomende markten (van +7,4% in het tweede kwartaal naar +5.1% in het derde kwartaal).
De groeidaling was vooral zichtbaar bij de divisies Persoonlijke Verzorging en Huishoudelijke Verzorging. Ondanks de afgenomen omzetgroei van 2,9% meldde Unilever dat de autonome omzetgroei was gestegen van 3,3 naar 3,4%. Dat moet te maken hebben met een andere rekenmethode. Het bedrijf verwacht voor heel 2019 uit te komen aan de onderkant van de eerder uitgesproken bandbreedte van 3-5% omzetgroei voor 2019. De marge zou wat omhoog gaan, zodat de margedoelstelling van 20% in 2020 wordt gehaald. De kwartaalcijfers rechtvaardigen bij een k/w van 21 het houdadvies.
Danone is het lelijke eendje
Na 2,5% autonome kwartaalomzetgroei in het tweede kwartaal rapporteerde Danone +3,0% over het derde kwartaal. Dat lijkt goed, maar was het niet. De groei kwam namelijk heel eenzijdig van de divisie Gespecialiseerde Voeding (30% van de omzet), die door Chinese afzetgroei steeg van 3,2% naar 9,8%. Bij de overige divisies, Zuivel en Water, ging het aanmerkelijk slechter.
Bij Zuivel daalde die van 2,2% in het tweede kwartaal naar 0,8% in het derde kwartaal. Water ging van +2,1% naar -0,9%. Danone verlaagde daarom de autonome omzetgroeiverwachting voor 2019 van ongeveer 3% naar 2,5-3%. Dat maakt de doelstelling voor 2020 van 4,5-5% bijna onhaalbaar. De aandelenkoers daalde fors na de mededeling. Ik blijf bij een k/w van 18,8 bij ‘verkopen’.