Hoe Facebook wordt ingehaald door het eigen platform Instagram
Sociaal medium Facebook behaalde vorig jaar 98,5% van zijn omzet uit advertenties. Van die advertentieomzet was ruim 18% afkomstig van het onderdeel Instagram, een platform waarop gebruikers foto’s en korte video’s met elkaar delen.
De komende jaren zal het aandeel van Instagram in de totale advertentie-inkomsten van Facebook alleen nog maar toenemen, zo verwacht UBS. De bank verwacht dat in de periode 2019-2022 de advertentieomzet op het Facebook-platform met jaarlijks gemiddeld 10% zal groeien. Dat is respectabel, maar beduidend minder dan de groei van 34% die UBS voor de advertentieomzet over dezelfde periode voor Instagram voorziet. Eind 2023 voorziet UBS totale advertentie-inkomsten voor Facebook van bijna $128 mrd. Een kleine 38% daarvan zal op het Instagram-platform worden verdiend, verwacht de bank.
Groeikansen
Facebook heeft verschillende veranderingen doorgevoerd bij Instagram. Die zullen ervoor zorgen dat de 1 miljard gebruikers het platform ook steeds meer als ‘winkelbestemming’ gaan zien. De belangrijkste verandering is volgens UBS de invoering van Instagram Checkout, met 23 retailpartners afgelopen maart. Via Instagram Checkout kunnen Instagram-gebruikers hun aankopen direct op het platform afronden, in plaats van dat zij van Instagram naar de website van de retailer worden doorgeleid.
UBS verwacht dat het aantal retailpartners van Instagram Checkout in 2023 tot duizend zal oplopen. Daardoor kan de omzet van Instagram Checkout in dat jaar groeien tot $5 mrd. UBS ziet dan ook nog voldoende groeikansen voor Facebook en handhaaft het koopadvies met een koersdoel van $240. Dat is een opwaarts potentieel van 29%.