AB InBev verlaagt resultaatsverwachting
Het aantal verkochte hectoliters drank daalde in het derde kwartaal autonoom met 0,5%. Het ging vooral slechter in Noord-Amerika (-3,3%) en in Azië (-6,5%), een beoogde groeimarkt. De omzet daar is ongeveer even hoog als in Noord-Amerika (circa 25% van de totale omzet). Voor zowel Noord-Amerika als voor China geldt als oorzaak van de daling dat de leveringen in het tweede kwartaal zijn verhoogd, als voorbereiding op opbrengstverhogende acties erna.
Dit effect blijft ook in het vierde kwartaal negatieve invloed uitoefenen op de volumegroei van de drankomzet. Bovendien heeft de Chinese overheid maatregelen genomen die het clubleven in het land moeten inperken.
Omzet en operationeel resultaat van AB InBev
De autonome omzet steeg met 2,7%. Prijsstijging bracht dus uitkomst, deels door de verkoop van de duurdere merken. Die prijsverhogingen hebben echter ook een negatief effect op de hoeveelheid verkochte drank. Vandaar dat AB InBev met lokale initiatieven bieren in de markt zet die ook de minder koopkrachtige drinkers zich kunnen veroorloven. Hogere grondstofkosten en de productmix met lager geprijsde biermerken zetten de operationele marge onder druk. De ebit daalde van 32,3% naar 31,2%.
Ook speelde dat de hedging van valutaschommelingen negatief uitpakte. De nettowinst (geschoond voor marktwaardewinsten bij de afdekking van op de aandelen AB Inbev gebaseerde salarisprogramma’s en het effect van hyperinflatie in sommige landen) daalde met 15%, tot $1,87 mrd.
Koers AB InBev net als verwachtingen onderuit
AB InBev verlaagde de verwachting voor 2019 van het operationeel resultaat (ebitda) van ‘mooi’ naar ‘gematigd’, wat daar ook precies voor percentages aan gekoppeld kunnen worden. De koers leverde flink in vanwege het nieuws.
Heineken blijft mijn sectorfavoriet, maar bij een k/w van 17,2 gaat het te ver om AB InBev na deze cijfers op ‘verkopen’ te zetten. De brouwer blijft daarom op ‘houden’ staan.