KPN heeft kosten goed in de hand
De derdekwartaalomzet van KPN, gecorrigeerd voor incidentele inkomsten, nam met 1,8% af naar €1372 mln. Het telecombedrijf verloor klanten in alle divisies, Consumenten, Zakelijke Klanten en Wholesale. Desondanks steeg het gecorrigeerde of autonoom operationeel resultaat met 2,9%, naar €599 mln.
Prijsverhogingen en een toename van het aantal klanten dat gecombineerde diensten van KPN afneemt waren voor deze resultaatsverbetering verantwoordelijk.
Nettowinst KPN stijgt, verkoopadvies blijft
KPN wist bovendien voor €37 mln aan operationele kosten te besparen. De financiële lasten daalden van €93 mln naar €79 mln. Dat kwam vooral door schuldreductie. De nettowinst over het derde kwartaal steeg op autonome basis van €95 mln naar €121 mln. Dat is een netto toename van 30%.
Over negen maanden genomen levert dat echter een autonome nettowinst op die ongeveer gelijk is aan die over 2018. Bij een k/w van 48 zie ik daarom geen reden om het verkoopadvies te wijzigen.