CCEP met licht lagere winst in 2019
CCEP werkt in een regio waar de omzetgroei er niet vanaf spat. Het noorden en westen van Europa kent een volwassen frisdrankmarkt. CCEP zoekt het daar in kleinere verpakkingen (dus een groter assortiment van bestaande merken) en het verwerven van de rechten voor nieuwe merken. Een voorbeeld van het eerste is Coca-Cola Energy, in de categorie (koolzuurhoudende) energiedranken. Een voorbeeld van het tweede is de introductie van merken als Tropico en Costa Coffee, in de categorie ready-to-drink tea, coffee, sappen en andere (niet-koolzuurhoudend).
In het derde kwartaal werkte de marktgroei tegen: de hoeveelheid verkochte drank daalde met 1,5%. Maar de opbrengst per verkochte eenheid steeg met 2,0%. Bij afwezige wisselkoerseffecten leidde dat tot een gelijkblijvende omzet van €3,3 mrd, wat vergeleken met het uitbundige derde kwartaal van 2018 nog niet zo slecht was. Er was daling in het VK, Frankrijk en Scandinavië, vlakke omzetgroei in Duitsland en stijging op het Iberisch schiereiland.
Toekomstverwachtingen en advies voor CCEP
De bottelaar (en inblikker) rekent er nog altijd op dat de omzetgroei over heel 2019 op 3% zal uitkomen, conform de eerdere verwachting. Over de eerste negen maanden in 2019 werd die stijging ook bereikt. Het verwachte operationeel resultaat en de nettowinst voor heel 2019 werden echter licht naar beneden bijgesteld. Dat heeft te maken met iets hogere kosten dan verwacht. De succesvolle introductie van de nieuwe merken vergt tijd en marketing.
Bij de productie kan daardoor niet geprofiteerd worden van de schaaleffecten die de gevestigde merken karakteriseren. Soms wordt werk zelfs voorlopig uitbesteed, wat leidt tot tijdelijk lagere operationele marges en dus lagere winst. In die fase zit CCEP nu. Wel werd het dividend verhoogd en vermoedelijk komt er in 2020 weer een aandeleninkoopprogramma. Ik had de lagere winstgroei voorspeld. Daarom zie ik bij een k/w van 18,9 geen reden om het houdadvies te wijzigen.