DSM maakt even pas op de plaats
De omzet van DSM is in het derde kwartaal met 1% gegroeid naar €2,29 mrd. De toename was te danken aan valutameewind van 3%, die het wegvallen van een vitamineboost vorig jaar (-2%) compenseerde. Laten we eenmalige effecten buiten beschouwing, dan lag de omzet even hoog als een jaar eerder.
Achter de vlakke omzetontwikkeling gaat een flinke verschuiving schuil. De omzet van de voedingsdivisie is op onderliggende basis met 4% gestegen naar €1,49 mrd. Zowel het volume (+3%) als de afzetprijs (+1%) zat in de lift. Met name het segment Food Specialties kende een sterke periode, dankzij een toenemende vraag naar enzymen in het zuivel- en baksegment.
Bij deze activiteiten boekt DSM goede voortgang met het innovatieprogramma Avansya. Half november gaat de commerciële stevia-productie van start in een nieuwe faciliteit in Nebraska. Dat wijst erop dat de divisie in 2020 de groei kan doortrekken.
Derdekwartaalcijfers DSM In € mln | ||||
2019 | 2018 | |||
Omzet | 2290 | 2270 | ||
Aangepaste Ebitda | 413 | 391 | ||
Aangepaste nettowinst | 244 | 209 |
Groeiuitdaging voor Materials
Aan de andere kant maakt de afdeling Materials juist een lastige periode door. Het segment Engineering Plastics heeft last van afnemende vraag in de Chinese en Europese auto-industrie. Ook staat de afzet van gespecialiseerde harsen onder druk door de zwakte in de bouwsector in Europa en de Verenigde Staten.
De omzet van Materials viel door volume-effecten op autonome basis met 5% terug naar €687 mln. De aangepaste ebitda van de afdeling daalde met 2% naar €129 mln. Dat werd echter ruimschoots gecompenseerd door een groei van 6% bij Nutrition, naar €426 mln.
DSM goed (genoeg) op koers
Onder de streep klom de aangepaste nettowinst met 17% naar €244 mln. De onderneming stevent af op een winst per aandeel van €4,80 over heel 2019. Op het eerste oog is het aandeel vrij hoog gewaardeerd (k/w 22). DSM heeft echter een heel sterke balans. Ondanks enkele overnames, een boekhoudwijziging en aandeleninkoop is de nettoschuldpositie ruim minder dan €1 mrd. Bovendien verdient het aandeel een premie op basis van het stabiele karakter van de Nutrition-activiteiten.
Desondanks biedt de huidige waardering weinig opwaarts potentieel. De groei van de winst per aandeel (circa 10% in 2020 en 2021) en het dividendrendement (2,2%) bieden echter voldoende perspectief om het koopadvies te herhalen.