Adidas bereidt groeispurt voor
Adidas richt zich al enige jaren intensief en met succes op de potentiële groeimarkten. In de volwassen markt van de VS had het bedrijf een relatief beperkte positie, zeker vergeleken met de Amerikaanse concurrent Nike. In de groeimarkt China en in andere opkomende markten kan geprofiteerd worden van toenemende koopkracht. Adidas weet in alle genoemde markten al enige tijd snel te groeien. Dat bleek ook uit de derdekwartaalcijfers.
Omzet Adidas
De derdekwartaalomzet steeg met 9%, naar €6,4 mrd. Geabstraheerd voor wisselkoerseffecten kwam de stijging uit op 6%. Over het eerste halfjaar was die groei 4%, waar het bedrijf voor heel 2019 op 5-8% wil uitkomen. Na negen maanden zit Adidas al op circa 5%. De grote groeiregio’s waren de opkomende markten (+14%), Oost-Europa (+13%), Noord-Amerika +10%) en China (+14%) binnen Azie Pacific (+8%). Opvallend was dat Europa in het derde kwartaal weer meer omzet (+3%) binnen bracht. Over de eerste jaarhelft daalde de omzet er nog met 1,7%. Ook het fitness-merk Reebok groeide licht, in tegenstelling tot in de eerste jaarhelft. De online-verkopen stegen met 14%. Wordt naar de productcategorieën gekeken dan schiet Kleding eruit. De stijging van de categorie, die 41% van de totale omzet beslaat, was 13%. Schoeisel dat 54% van de omzet vormt, steeg met 1%. De nog kleine categorie Hardware (zoals apps) nam met 10% toe.
Resultaat en advies
De operationele marge daalde met 1,3 procentpunt, van 15,3% in 2018 naar 14,0% in het derde kwartaal van 2019. Dit was het gevolg van de groei van de online-verkopen, maar ook van naar voren geschoven kosten van het vierde kwartaal naar het derde kwartaal. Dat was aangekondigd. Voor het hele jaar denkt Adidas aan een niveau van 11,3-11,5%, tegen 10,8% in 2018. Het vierde kwartaal brengt in de regel lage marges. Omzetstijging en meer kosten leidden tot een (bijna) gelijk operationeel resultaat vergeleken met 2018. De nettowinst bood hetzelfde beeld, maar door de invoering van een nieuwe accounting standaard (IFRS 16) kwam die 2% lager uit, op €646 mln.
Koers Adidas flink opgelopen
De koers van het aandeel is de afgelopen jaren al flink opgelopen. Het aandeel zit bijvoorbeeld vanaf begin 2014 in de offensieve portefeuille en de koers van het aandeel is sindsdien 351% gestegen. Maar bij een k/w van 27,9 blijft het advies ‘kopen’.
Kwartaalgegevens | |||
In mln € | 2019 | 2018 | |
Omzet | 6410 | 5873 | |
Oper. Resultaat | 897 | 901 | |
Nettowinst | 646 | 659 |