Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Advies Jaap Barendregt, 13 nov 2019 09:02

Booking.com groeit niet hard genoeg

0 0 Leestijd ongeveer

De kwartaalcijfers van branchegenoten Expedia en TripAdvisor stelden teleur en hun koersen daalden dan ook zwaar. De schade bij de koers van Booking.com viel mee, want dat bedrijf presteert wel volgens verwachting.

De branche die zich bezighoudt met de boeking van vakantieverblijven heeft het zwaar. Als belangrijke oorzaak werd voor Expedia en TripAdvisor opgegeven dat Google de relatief goedkope algoritmen heeft gewijzigd. Bij het zoeken naar verblijfsmogelijkheden worden de hotelmeldingen van de boekingskantoren daardoor minder snel zichtbaar. Deze verandering heeft twee gevolgen. Het boeken wordt erdoor bemoeilijkt en de boekingsbedrijven moeten via betaalde marketing zorgen dat ze in beeld blijven van potentiële gebruikers. Beide aspecten zetten de toename van het operationeel resultaat onder druk.

Koers Booking.com daalt en herstelt

Expedia en TripAdvisor boekten lagere resultaten dan verwacht en zagen hun aandelenkoers flink dalen. Booking.com daalde mee, totdat de cijfers van dat bedrijf bekend werden. Het aandeel ging daarna weer omhoog, al herstelde het niet volledig. De afwijkende koersreactie kent enkele oorzaken. Booking.com is veel groter dan de twee genoemde concurrenten, wat schaalvoordelen oplevert. Het bedrijf  werkt verder al wat meer om Google heen. Zo propageert het bedrijf via advertenties al enige tijd de directe bestelling van een verblijf, bouwt het een eigen betaalplatform en stijgt het aanbod van alternatieve verblijfplaatsen.

Cijfers en advies

Het afwijkende profiel van Booking.com leidde tot betere cijfers. De kwartaalomzet steeg met 4%, naar $5 mrd. Het operationeel resultaat kwam uit op $2,4 mrd, een toename van ruim 5%. De omzet viel de analisten licht tegen en het resultaat was beter dan verwacht, maar van hoge groei valt toch niet te spreken. De nettowinst per aandeel nam wel met 23% toe, vooral door grootschalige aandeleninkoop. Voor de nabije toekomst zullen de marketinginspanningen en het betaalplatform de resultaatgroei beperken. Dat drukt ook de aandelenkoers. Bij de k/w van 18,6 is dit voor mij aanleiding om van ‘kopen’ naar ‘houden’ te gaan.

Kwartaalcijfers
In mln € 2019 2018
Omzet 5040 4849
Oper. resultaat 2370 2247
Nettowinst 1950 1767

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ