Aantrekkelijk Kering houdt fijne schwung lekker vast
Na een moeilijke periode beleeft het Franse Kering nu goede tijden. Het bedrijf heeft enige tijd geleden besloten zich alleen op luxeconsumptiegoederen te richten; er resteert nog een grote deelneming in het Duitse Puma. Het grote herstel kwam twee jaar terug (2017) met een forse omzet- en winstsprong van dochter Gucci. De dochter profiteerde van de grote populariteit in China en Hongkong.
Enkele andere dochters, zoals Bottega Veneta en kleinere huizen als Balenciaga en Alexander McQueen, bleven daar bij achter. Kering is erin geslaagd hun prestaties te verbeteren. Nu Gucci, mede onder invloed van geopolitieke spanningen rond China en Hongkong, in groei is genormaliseerd hebben de andere huizen kans gezien hun omzettoename te verhogen.
Derdekwartaalcijfers tonen de kracht van diversiteit
Gucci kende in het derde kwartaal een ‘normale’ autonome omzetgroei van 10,7%. Het groeigemiddelde van de andere huizen was ongeveer 12% zodat Kering als geheel een omzettoename van 11,3% kon rapporteren. Die groei werd vooral gerealiseerd in de eigen winkels. De omzet steeg in alle regio’s wereldwijd met 10%, behalve in Noord-Amerika. Dat kwam door Gucci (-2%). Hier valt voor Kering dus nog winst te boeken. Beleggers reageerden positief op de cijfers en kenden in de loop van het jaar alleen grote twijfels toen het handelsconflict tussen de VS en China op zijn ergst was. China voert echter een stimulerend importbeleid voor luxeconsumptiegoederen, dus die vrees bleek onterecht.
De koers van Kering leverde prima rendement
Toen de beleggers zich dat realiseerden, ging de aandelenkoers van het bedrijf weer omhoog. Per saldo steeg de koers over de afgelopen twaalf maanden met bijna 30%. In combinatie met het dividend leverde dat een totaalrendement van 42% op. Zo goed wordt het de komende twaalf maanden waarschijnlijk niet, maar bij een k/w van 21,9 blijf ik aan Kering een koopadvies koppelen.