Binnenlandse Zaken: Basic-Fit ziet ruimte voor groeiversnelling
Sportschoolexploitant Basic-Fit is een groeibedrijf bij uitstek, zo blijkt uit de snelle toename van het aantal vestigingen. De groei wordt niet alleen gefinancierd uit de winst, maar ook met steeds hogere leningen.
Sportschoolketen Basic-Fit maakt sinds 2017 winst. Dat geeft ruimte voor expansie en betekent dat niet alle groei moet worden betaald met meer schuld. Gerelateerd aan het toenemende operationeel resultaat blijft de stijging van de schuld echter binnen de perken.
Het groeimodel van Basic-Fit bestaat uit het openen van nieuwe sportscholen op aantrekkelijke locaties. De omzetgroei komt zodoende tot stand door de toename van het aantal vestigingen en daarmee de groei van het aantal klanten. Fitness is populair. De individualisering binnen de samenleving voltrekt zich ook in de sportbeleving en er wordt dus steeds meer individueel gesport. Fitness is daarvoor heel geschikt. Van de huidige leden komt 49% uit de groep van 18- tot 30-jarigen en 30% uit de groep van 31- tot 45-jarigen.
Volwassen vestigingen
Is een sportschool helemaal in gebruik en blijft het aantal leden dus stabiel op een hoog niveau, dan vertraagt logischerwijs de omzetgroei. In 2016 was het gemiddeld operationeel resultaat van een volwassen vestiging circa €372.000. Na negen maanden in 2019 stond de teller op €402.000, waarmee de operationele marge (ebitda) uitkomt op 50,3%. Dat is in euro’s gemeten een toename van 8% in bijna vier jaar tijd.
In dergelijke volwassen vestigingen draagt vooral verhoging van de lidmaatschapskosten bij aan omzetgroei. Die kan worden gerealiseerd door bijvoorbeeld nieuwe service-onderdelen toe te voegen, zoals gediplomeerde trainers en fysiotherapie. Basic-Fit heeft ook inkomsten uit dagpassen. Het bedrijf is als aanbieder van fitness populair door de goede faciliteiten die het biedt en de concurrerende prijs.
Veel nieuwe sportscholen
Het aantal sportscholen van Basic-Fit groeit snel. Aan het einde van 2016, het jaar van de beursgang, waren het er 419. In september 2019 was dat aantal opgelopen tot 752. Voor de toekomst is de bedoeling dat circa 150 vestigingen per jaar worden geopend; tot voor kort mikte de onderneming nog op een aantal van 125. In 2022 zou Basic-Fit dan 1250 sportscholen bezitten, alleen uitgaande van groei in Nederland, België en Luxemburg, Frankrijk en Spanje.
Het aantal vestigingen moet in de verdere toekomst omhoog naar 2000. Uitbreiding naar andere landen is voor de fase daarna al in onderzoek. Teneinde de groei te faciliteren heeft het bedrijf een vastgoedbeoordelings- en -aankoopsysteem ontwikkeld dat tot nu toe goed werkt. Dat sluit kleinere overnames, zoals recent het Nederlandse Fitland, overigens niet uit.
Landelijke en lokale verschillen
Basic-Fit hanteert niet in elk land en in elke regio dezelfde formule. De omstandigheden en gewoonten zijn immers overal anders, en het bedrijf is zowel actief in een wereldstad als Parijs als in provinciesteden met 30.000 tot 40.000 inwoners. In elke vestiging moet de dienstverlening worden aangepast aan de lokale mogelijkheden. Daar horen verschillende investeringsniveaus bij, maar de doelstellingen bij elke sportschool zijn hetzelfde: volwassenheid moet in 24 maanden worden bereikt, de operationele marge moet rond de 50% liggen, en het rendement op geïnvesteerd vermogen moet minstens 30% bedragen.
Omzet- en resultaatgroei
Tussen 2014 en september 2019 nam het aantal vestigingen toe met een jaarlijks gemiddelde van 25%. Dat is bijna een magisch percentage, want het aantal leden nam in die periode met 23% toe, de omzet met 26% en het autonoom (exclusief bijzondere posten) operationeel resultaat (ebitda) met 28%. Basic-Fit heeft een groeimodel ontworpen dat duidelijk toekomstbestendig is. Dat geeft vertrouwen dat het bedrijf zichzelf met zijn ambitieuze expansieplannen niet voorbij holt. Het opvoeren van het beoogde aantal nieuwe vestigingen tekent het vertrouwen van het bedrijf in eigen kunnen.
Toekomstverwachtingen
De toename van het aantal vestigingen leidt tot navenante stijging van het autonoom operationeel inkomen. Het aantal sportscholen zal in 2019 van 629 naar 784 stijgen, een toename van 25%. Door de succesvolle uitvoering van het model zal het autonoom operationeel resultaat met ongeveer eenzelfde percentage stijgen. Zo bekeken was de aankondiging van Basic-Fit om tot 2022 jaarlijks 125 tot 150 nieuwe vestigingen te openen dus tevens een aankondiging van versneld stijgend autonoom operationeel resultaat tot en met 2022. De versnelling zal naar verwachting weer deels uit de steeds hogere winsten worden gefinancierd en deels uit de met het operationeel resultaat meestijgende schuld. Dat houdt in dat er geen ruimte overblijft voor dividenduitkeringen
Basic-Fit heeft tevens plannen om het media- en app-gebruik uit te breiden, waarmee het tevens een dienstverlenend mediabedrijf zou worden. Ook bestaan er plannen voor een eigen voedingsmerk.
Groeibedrijf Basic-Fit blijft op houden
Basic-Fit is getuige de groei en het benutten van winstinhouding voor expansie een echt groeifonds. Daar hoort een hoge k/w bij, in dit geval 61,8. Om die reden heeft het bedrijf een plek in de Offensieve portefeuille van Beleggers Belangen. Maar bij zo’n hoge waardering wil ik, ondanks mijn enthousiasme over het bedrijf, niet verder gaan dan een herhaling van het houdadvies.
Basic-Fit is inmiddels ook actief in Spanje, waar momenteel niet meer dan 11% van de bevolking aan fitness doet. Ook hier is de markt erg gefragmenteerd. Voor dit land ontwikkelt Basic-Fit momenteel een nadere groeistrategie. Het is de bedoeling dat Spanje het tweede groeiland wordt. Het aantal vestigingen moet daar op termijn groeien van de huidige 35 naar 450.