Nieuwe topman schudt Sanofi op
Pijnpunten
In zijn eerste strategiebijeenkomst voor beleggers begin deze week legde Paul Hudson de vinger direct op de zere plek. De in september aan getreden Sanofi-topman somde in de eerste pagina van zijn presentatie een aantal kritiekpunten op die analisten door de jaren heen op de farmaceut hebben geuit. ‘Weinig focus, onaantrekkelijke pijplijn van nieuwe medicijnen, zwakke uitvoering van strategie en het lange wachten op groei’ waren de meest gehoorde klachten. Aan Hudson de taak hier verandering in te brengen. De Brit heeft bij AstraZeneca en Novartis eerder een grootschalige transformatie mede in gang gezet en lijkt de juiste man op de juiste plek.
De strategiepresentatie van Sanofi viel in ieder geval goed, de koers steeg met een kleine 6%. Maar de verandering vraagt tijd. Uit de presentatie bleek dat de periode 2020-2022 vooral gebruikt wordt om de activiteiten aan te scherpen en de operationele marge te verhogen. Zo stopt de farmaceut met verdere onderzoeksuitgaven naar diabetes en cardiovasculaire aandoeningen. Een begrijpelijke beslissing, de diabetes-divisie lijdt al langere tijd onder prijsdruk. Verder krijgt de divisie Consumer Healthcare – receptvrije geneesmiddelen – meer autonomie. Dat lijkt een opmaat naar een afsplitsing, desinvestering of fusie maar zo ver wilde Hudson (nog) niet gaan.
Baanbrekende medicijnen
Ook zal Sanofi honderden niet meer groeiende producten afstoten. Dit vereenvoudigt niet alleen het bedrijf maar moet tussen 2019-2025 mogelijk €1,5 mrd aan verkoopopbrengsten opleveren. Tussen 2019 en 2022 wil de farmaceut bovendien €2 mrd aan kosten besparen. Dat is een belangrijke stap om de operationele marge op te krikken. Deze ligt nu nog op ‘slechts’ 26% maar moet in 2022 zijn gestegen tot 30% en eind 2025 zelfs tot 32%. Dat moet dan weer leiden tot een stijging van de free cash flow (operationele cash flow verminderd met onderhoudsinvesteringen) met 50% eind 2022.
Nieuwe strategie Sanofi oogt kansrijk
Lancering van nieuwe baanbrekende medicijnen is gepland voor de tweede fase van de ombouw van Sanofi in de periode 2023-2025. In de tussentijd moet de omzetgroei voornamelijk komen van Dupixent, een middel tegen ernstig eczeem en astma waarvoor Sanofi een ambitieuze piekomzet van €10 mrd voorziet. Een concrete omzetdoelstelling voor de komende jaren gaf Hudson echter niet af. De eerste stappen van de nieuwe topman zijn goed. De ombouw van Sanofi vraagt tijd maar is kansrijk. Ik handhaaf dan ook mijn koopadvies.