Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Lezersvragen Peter Schutte, 22 dec 2019 09:00

Ziet u kansen voor scheepvaartaandelen vanwege de nieuwe internationale wetgeving?

0 0 Leestijd ongeveer

Vanaf 2020 moeten internationale zeeschepen voldoen aan de regels van de International Maritime Organization (IMO), een agentschap van de Verenigde Naties dat toeziet op veiligheid en milieuvriendelijkheid van de scheepvaart.

In de eerste fase moet de uitstoot van zwaveloxides omlaag. Dit kan door de uitlaatgassen via zogeheten scrubbers te laten zuiveren. Ook zwavelarme brandstof is mogelijk.

Stijging vrachttarieven

Bij beide oplossingen worden schepen tijdelijk dan wel permanent uit de vaart genomen, terwijl het aanbod van nieuwe schepen toch al flink is gedaald, door de lage tarieven in de afgelopen jaren. Minder aanbod van schepen zorgt voor hogere tarieven.

Een andere reden om stijgende tarieven te verwachten, is dat de Verenigde Staten door hun productie van schalieolie en schaliegas steeds meer exporteur van brandstoffen worden, terwijl Azië steeds meer in zal voeren. Hierdoor ontstaan langere vaarroutes. Rederijen als Euronav (Brussel), DHT Holdings (NYSE), Frontline (NYSE) en het Zweedse Concordia Maritime (Stockholm) zullen daar wel bij varen.

De koersen zijn al flink gestegen, maar kunnen mogelijk nog hoger. Spreid de risico’s over meerdere rederijen, is mijn advies.

De auteur heeft een positie in Euronav.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.