Ziet u kansen voor scheepvaartaandelen vanwege de nieuwe internationale wetgeving?
In de eerste fase moet de uitstoot van zwaveloxides omlaag. Dit kan door de uitlaatgassen via zogeheten scrubbers te laten zuiveren. Ook zwavelarme brandstof is mogelijk.
Stijging vrachttarieven
Bij beide oplossingen worden schepen tijdelijk dan wel permanent uit de vaart genomen, terwijl het aanbod van nieuwe schepen toch al flink is gedaald, door de lage tarieven in de afgelopen jaren. Minder aanbod van schepen zorgt voor hogere tarieven.
Een andere reden om stijgende tarieven te verwachten, is dat de Verenigde Staten door hun productie van schalieolie en schaliegas steeds meer exporteur van brandstoffen worden, terwijl Azië steeds meer in zal voeren. Hierdoor ontstaan langere vaarroutes. Rederijen als Euronav (Brussel), DHT Holdings (NYSE), Frontline (NYSE) en het Zweedse Concordia Maritime (Stockholm) zullen daar wel bij varen.
De koersen zijn al flink gestegen, maar kunnen mogelijk nog hoger. Spreid de risico’s over meerdere rederijen, is mijn advies.
De auteur heeft een positie in Euronav.