Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Actueel advies

Advies Michiel Pekelharing, 27 dec 2019 17:12

Hoe lang gaat het Adyen nog voor de wind?

0 0 Leestijd ongeveer

Bij Adyen ging in 2019 bijna alles goed. De onderneming schroeft de omzet en ebitda razendsnel op en haalt grote nieuwe klanten binnen. Begin 2020 houdt het fintech-bedrijf de wind in de rug, maar vroeg of laat komt er meer aandacht voor de kwetsbaarheden.

Adyen heeft een prachtig 2019 achter de rug. De beurskoers schoot met ruim 50% omhoog, en de kans is heel groot dat bij de cijferpresentatie op 27 februari blijkt dat de ebitda zelfs nog sneller is gestegen. In de eerste jaarhelft steeg die met 79%, naar €125,8 mln. Die stijging lag bijna dubbel zo hoog als de omzetgroei van 40%.

De marge van de onderneming neemt snel toe omdat er steeds meer transacties worden afgehandeld via het bestaande platform. Naar schatting heeft het bedrijf vorig jaar voor ruim €225 mrd aan betalingen afgehandeld, bijna 50% meer dan in 2018.

Behalve aan de indrukwekkende resultaatverbetering was de koersstijging in 2019 ook te danken aan een positieve nieuwsstroom. Zo haalde Adyen onder meer McDonald’s en AliPay binnen als grote klanten (zie kader).

KERNCIJFERS
In € mln 2019 (t) 2018
Omzet 500 349
Ebitda 300 182
Nettowinst 240 131

Weinig rek meer in ebitda-marge

De komende maanden is de kans groot dat de onderneming in deze opzichten de wind in de rug houdt. Op de wat langere termijn is het echter onvermijdelijk dat er meer aandacht komt voor de kwetsbaarheden van het bedrijf. Er zit bijvoorbeeld een grens aan hoe ver de ebitda-marge kan stijgen. Bedroeg deze in de eerste helft van 2018 nog 45%, in de eerste jaarhelft van 2019 was dat al 57%. Daarmee is de marge van ruim 60% die creditcardfirma’s zoals Mastercard halen, binnen handbereik.

Met het bedrijfsmodel van Adyen wordt het echter heel lastig om de ebitda-marge daarna nog veel verder op te schroeven. Op termijn ligt de ebitda-groei dan ook steeds dichter bij de omzetgroei. Dat is met een verwachte inkomstenstijging van circa 25 tot 30% nog altijd een mooi tempo. Maar met een k/w van ruim 100 prijzen beleggers nu wel een heel stevige groei in.

Andere bedreigingen voor Adyen zijn de opkomst van een nieuwe fintech-concurrent met een veelbelovende technologie, of juist een slag om marktaandeel in bepaalde segmenten met bijvoorbeeld Stripe of Braintree.

Aandeel Adyen: hoog risico, mooi rendement?

De zeer hoge waardering leidt ertoe dat een eventuele tegenvaller hard aankomt op de aandelenmarkt. De indrukwekkende koersstijging in 2019 onderstreept echter dat er tegenover het hoge risico in potentie ook een heel mooi rendement staat. In combinatie met het positieve momentum is dat aanleiding om het advies in afwachting van de jaarcijfers te verhogen naar ‘houden’.

Adyen scoort bij multinationals
Het is geen toeval dat Adyen veel bekende multinationals als klant binnenhaalt. De onderneming is een van de weinige bedrijven die bijna overal ter wereld transacties via allerlei verschillende betaalsystemen kunnen afhandelen. Daarmee neemt het grote bedrijven niet alleen in financiële zin veel werk uit handen. Adyen verzamelt allerlei klantgegevens, of een product nu online gekocht wordt of in een winkel. De keerzijde van de medaille is dat de lokale groeimogelijkheden in de Verenigde Staten en China beperkt zijn. Voor Amerikaanse bedrijven die geen zaken doen over de grens, is het vaak goedkoper om het betaalverkeer via een lokale bank af te handelen. In China heeft Adyen geen toegang tot bepaalde betaalmethodes, die het dus ook niet aan het eigen platform kan koppelen. China is goed voor circa 40% van alle online aankopen en voor twee derde van de wereldwijde marktgroei in de komende vijf jaar.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ