Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Advies Jaap Barendregt, 27 jan 2020 13:55

Procter & Gamble scoort andermaal

0 0 Leestijd ongeveer

Procter & Gamble presteert momenteel van de massaconsumptiegoederenproducenten het beste. Dat bleek andermaal bij de tweedekwartaalcijfers van het gebroken boekjaar 2019/2020.

De tweedekwartaalomzet van het Amerikaanse Procter & Gamble steeg met 5%, naar $18,2 mrd. Omdat er weinig andere effecten waren zoals wisselkoersveranderingen, was dit ook de autonome omzetgroei. Daarmee overtreft het bedrijf naar mijn verwachting andere grote consumentengoederenproducenten als Nestlé, Unilever en Danone. 5% is overigens lager dan de 7% die over het eerste kwartaal werd gemeld. In oktober werden in Japan hogere BTW-tarieven van kracht, wat er voor die tijd tot extra aankopen leidde en tot interen op voorraden erna. De samenstelling van de autonome groei was een kwalitatief hoge: het ging vooral om volumegroei (3 procentpunt). Het prijs- en het mixeffect leverden elk 1 procentpunt groei op.

Tweedekwartaalcijfers
In mrd $ 2019/2020 2018/2019
Omzet 18.240 17.438
Oper. resultaat (ebit) 4482 3896
Nettowinst 3717 3194

De dominantie van de volumegroei bevestigt dat Procter & Gamble aan concurrentievermogen heeft gewonnen. Dat komt vooral door innovatie, maar ook doordat het bedrijf de prijzen niet meer zo veel verhoogt. Alle divisies hadden een bijdrage aan de groei, dus ook de scheerproductendivisie. Die is zich met een omzetgroei van 2% aan het herstellen van eerdere daling. De divisie Baby-, Vrouwen en Familieproducten bleef met 0-1% het verst achter bij de gemiddelde groei van 5%. Die divisie had onder meer last van concurrentie en het genoemde voorraadeffect in Japan.

Procter & Gamble straalt optimisme uit

Het bedrijf wist onder meer met productiviteitsverbeteringen, prijsvoordelen en lagere inkoopkosten en ondanks grotere marketing- en digitale inspanningen de operationele marge te verbeteren van 22,3% naar 24,6%. Dat resulteerde in een toename van het operationeel resultaat van 15%, tot $4,5 mrd, en door iets lagere financiële en belastinglasten, in een nettowinststijging van 16%, naar $3,7%. Het bedrijf straalde optimisme uit want het verhoogde andermaal de verwachting van de autonome omzetgroei van 3-5% naar 4-5% en de verwachte toename van de kernnettowinst per aandeel (dus exclusief bijzondere posten) van 5-10% naar 8-11%. Dat is volgens mij nog aan de voorzichtige kant. Ondanks een redelijk veeleisende k/w van 25 blijf ik daarom toch bij ‘kopen’.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ