Lezersvraag: is een belegging in lithium nog aantrekkelijk?
Daarnaast moeten de fabrikanten ervoor zorgen dat het marktaandeel van elektrische auto’s flink gaat toenemen. In de praktijk betekent de omschakeling van diesel en benzine naar elektriciteit dat de vraag naar batterijen zal toenemen. Voor het maken van deze batterijen zijn grondstoffen nodig. Lithium en kobalt zijn de twee belangrijkste. Een belegger kan hierop inspelen door te beleggen in producenten van lithium of makers van batterijen.
Vraag naar lithium via AMG
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar AMG, een producent van lithium. Zij kunnen namelijk direct profiteren als er schaarste ontstaat. AMG is de enige speler in Europa met een eigen lithiummijn. Daarnaast heeft het bedrijf eind 2019 stappen ondernomen om een lithiumverwerkingfabriek op te zetten in Duitsland.
Ik verwacht dat afnemers in de rij zullen staan. Onlangs zei de ceo van AMG nog dat de wereldwijde vraag naar lithium in 2025 tussen de 750.000 en 1.000.000 ton zal liggen, terwijl de huidige wereldwijde productie rond de 250.000 ton ligt.