Unilever stelt niet opnieuw teleur
Toen Unilever midden december meldde dat de autonome omzetgroei niet zou voldoen aan de eigen norm van 3-5% stijging, was dat een flinke schok. Over de eerste negen maanden van 2019 was die groei nog 3,4%, dus een uitkomst onder 3% voor het hele jaar duidde op een bijzonder slecht vierde kwartaal. En inderdaad, met 1,5% omzetgroei beleefde Unilever het slechtste kwartaal sinds mensenheugenis. Wel wist het bedrijf de aangepaste operationele marge (exclusief bijzondere posten) te verhogen van 18,6 naar 19,1%. Het aangepaste operationeel resultaat steeg mede daardoor met 5%. De aangepaste nettowinst per aandeel nam 8% toe bij constante wisselkoersen (zie tabel). Voor 2020 is een marge van 20% beloofd.
JAARCIJFERS | ||
In € mln | 2019 | 2018 |
Omzet | 51.980 | 50.982 |
Aangepast operationeel resultaat | 9947 | 9463 |
Aangepaste nettowinst per aandeel (in €) | 2,55 | 2,36 |
Analyse omzetontwikkeling
Op regionaal niveau komt het slechte nieuws vooral uit de opkomende markten buiten de Amerika’s. Na een half jaar bedroeg de autonome omzetgroei daar nog 6,2%, maar over heel 2019 was dat afgezwakt tot 5,0%. En aangezien die regio al bijna de helft uitmaakt van de totaalomzet, tikt een dergelijke daling hard aan.
De andere regio’s handhaafden hun halfjaarprestaties of verbeterden die zelfs (de Amerika’s). Bij de activiteiten zien we de omzet in het laatste kwartaal vooral sterk dalen bij persoonlijke verzorging (groei van 3,5% na een halfjaar en 0,5% na een jaar) en thuisverzorging (van 8,9 naar 3,7%).
De pijn zat op regionaal niveau vooral bij de prijzen in de opkomende markten en Europa, en op divisieniveau bij persoonlijke verzorging en thuisverzorging. De volumegroei bleef beter op peil. De grootste problemen had Unilever in Zuid-Azië (lagere economische groei) en West-Afrika (voorraadaanpassingen). Maar ook een product als zwarte thee loopt niet meer zo goed; er wordt steeds minder van gedronken. Unilever gaat dan ook onderzoeken of dit product, dat al heel lang wordt gemaakt, niet beter afgestoten kan worden.
Het bedrijf verwacht herstel van de omzetgroei naar 3-5% in de loop van 2020. Bij een marge van 20% en in afwachting van dat herstel blijft Unilever bij een k/w van 19,3 op ‘houden’ staan.