Heineken groeit vooral bij premiumbier
Het jaar 2018 was bijzonder gunstig voor Heineken, met een mooie zomer in Europa. In 2019 zaten de weergoden in onze regio minder mee, waardoor de omzetgroei in 2019 minder hoog zou uitvallen. Vandaar een bijstelling van de operationeel resultaatsgroeiverwachting in oktober 2019. De autonome omzetgroei over 2018 was 6,1%, met een volume-effekct (de hectoliters) van 4,2 procentpunt. Over 2019 was de uitkomst €23,9 mrd oftewel +5,6%, bij een volumestijging van 3,1 procentpunt.
De grote slag werd andermaal in Azië Pacific geslagen (+11,8%, was 8,2%). De overige regio’s groeiden qua volume minder dan in 2018, met zelfs een kleine daling in Europa. In de Amerika’s was Brazilië de groeimotor, in Azië Pacific was dat Vietnam. Dat zijn beide grote markten voor Heineken, naast Mexico.
Opvallend was dat de groei in Brazilië en Vietnam vooral ontstond door de verkoop van de duurdere bieren. Het Heinekenbier zelf groeide in 2019 qua volume dan ook met 8,3%. In Vietnam zijn rigoureuze maatregelen genomen om het verkeer in het land veiliger te maken. Vooralsnog heeft Heineken daar niet onder geleden.
Heineken blijft kopen
Het autonome operationele resultaat steeg met 3,9%, naar €4 mrd, en kwam dus inderdaad uit op de beloofde ‘circa 4%’. Dat hield ten opzichte van 2018 een margedaling in van 17,2% naar 16,8%. De brouwer kende hogere inputkosten, gaf meer uit aan sponsoring en investeerde meer in e-commerce en technologieverbetering. De nettowinst nam met 4,3% toe, naar €2,5 mrd. De cijfers waren redelijk in lijn met de verwachtingen en ik zie bij een k/w van 21,8 dan ook geen reden om het koopadvies te wijzigen.
De bierbrouwer blijft de sectorfavoriet. De beleggers reageerden enthousiast, maar dat kan ook komen door de bekendmaking van Dolf van den Brink als opvolger van topman Jean-Francois van Boxmeer. Van den Brink heeft ervaring opgedaan in meerdere regio’s, waaronder de beloftevolle regio Azië Pacific.