Adviesverlaging voor AB InBev
AB Inbev wist in het vierde kwartaal de verkochte hoeveelheid drank weer te laten groeien, zij het licht. Het autonome aantal hectoliters steeg met 1,6%. De opbrengst daarvan nam met 2,5% toe door prijsverhogingen en de verkoop van meer premiumbier.
Die stijging werd echter gedrukt doordat de brouwer in verschillende landen goedkopere bieren in de markt zette vanwege dalende koopkracht als gevolg van hoge inflatie. De verwachting daarbij is dat de consument later zal overstappen naar de duurdere bieren van AB InBev.
De kwartaalomzet (inclusief bijvoorbeeld wisselkoerseffecten) daalde met 3,3%, naar $13,3 mrd. Op jaarbasis daalde de omzet met 1,3%, tot $52,3 mrd (zie tabel). Het vierde kwartaal had dus zelfs een negatieve invloed op de jaaromzet.
Het bedrijf toonde zich ontevreden over de eigen prestaties. Het wil strategieën ontwikkelen die de hoeveelheid verkochte drank meer in evenwicht brengen met de prijsverhogingen. Te hoge prijzen zullen uiteindelijk immers de verkochte hoeveelheid premiumbier aantasten en de gebruiker juist naar minder goedkopere bieren duwen die minder goed renderen.
JAARCIJFERS | ||
In $ mrd | 2019 | 2018 |
Omzet | 52,3 | 53,0 |
Autonoom oper. res. (ebitda) | 21,1 | 21,7 |
Autonome winst per aandeel (in $) | 3,63 | 4,10 |
AB InBev in advies verlaagd
Hogere kosten van distributie (zoals in Colombia), van verpakkingen (zoals in Brazilië), van extra marketing (zoals in Zuid-Afrika), zorgden samen met schommelingen in de grondstofprijzen en valutakoersen voor relatieve kostenstijgingen. De autonome operationele marge (ebitda) daalde daardoor in het vierde kwartaal van 43,6 naar 40,1%. Deze daling vond overigens zijn oorsprong in alle regio’s. De autonome ebitda daalde er met 5,5% door, tot $5,3 mrd, en de autonome winst per aandeel daalde zelfs van $1,17 naar $0,87.
Na het derde kwartaal, was dus ook het vierde kwartaal slecht. AB InBev verwacht voor het eerste kwartaal van 2020 door het coronavirus zelfs een daling van van de ebitda van ‘ongeveer 10%’. Ik prefereer in de biersector al enige tijd Heineken (koopadvies), dat al geruime tijd beter presteert. Om het grote verschil tussen beide te accentueren, verlaag ik het advies voor AB InBev ondanks de inmiddels lage k/w van 13,7 van ‘houden’ naar ‘verkopen’.