Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Actueel advies

Advies Michiel Pekelharing, 28 feb 2020 13:30

Groeimachine Adyen dendert door

0 0 Leestijd ongeveer

De winst en omzet van Adyen zijn in het afgelopen halfjaar weer snel gestegen. De koersdaling van de afgelopen weken weerspiegelt wel het gevaar dat het coronavirus tijdelijk een rem zet op de snelle groei.

Adyen maakte in de tweede helft van 2019 opnieuw indruk met een enorme groei van het afgehandelde betalingsverkeer. De totale waarde daarvan schoot met 52% omhoog naar €135,0 mrd. De onderneming profiteerde van een groeiend aantal transacties bij bestaande klanten. In dit opzicht lichtte Adyen zelf restaurantketens McDonald’s en Subway eruit, waarvan alle transacties straks via het centrale betalingssysteem lopen. Daarnaast haalde het bedrijf verschillende nieuwe klanten binnen, zoals Hugo Boss en AliPay.

De netto-omzet klom met 43% naar €275,6 mln en de ebitda steeg met 37% naar €153,5 mln. Over heel 2019 komen deze cijfers op €496,7 mln (+42%) en €279,3 mln (+54%). Daarmee is de ebitda-marge opgelopen van 52,2% naar 56,2%, waarmee het percentage van creditcardfirma’s als Mastercard (circa 60%) wel heel dichtbij komt. De toekomstige winstgroei wordt naar verwachting dan ook meer gedragen door omzetgroei dan door margeverbetering.

Groeipotentieel in de schijnwerpers

In het tweede halfjaar steeg de nettowinst met 34%, naar €111,5 mln, en in heel 2019 was dat €204,0 mln (+56%). De k/w van 113 onderstreept echter wel dat het fintech-bedrijf voorlopig meer afgerekend wordt op het groeipotentieel dan op gerealiseerde resultaten. Op de langere termijn houdt Adyen in verschillende opzichten de wind stevig in de rug. Het klantenbestand groeit, bij veel klanten neemt het bedrijf een groeiend deel van het betalingsverkeer voor zijn rekening en bovendien speelt de groei van online shopping Adyen in de kaart.

Coronavirus

Op de korte termijn bestaat wel het gevaar dat de corona-uitbraak de rappe groei tijdelijk doet afkoelen. Het Amerikaanse Mastercard waarschuwde al voor een achterblijvende omzetstijging in het lopende kwartaal, terwijl ook branchegenoot Paypal de verwachtingen iets terugschroefde. Het wat toegenomen risico wordt al weerspiegeld in een koersdaling van 15% in de afgelopen weken. Het is zeer onwaarschijnlijk dat het coronavirus uitgroeit tot een structurele bedreiging voor de omzetgroei van Adyen. In het houdadvies komt dan ook geen verandering.

JAARCIJFERS
In € mln 2019 2018
Netto-omzet 496,7 348,9
Ebitda 279,3 182
Nettowinst 204 131,1

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ