Updates

Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Advies Hildo Laman, 9 mrt 2020 17:41

Nieuw bedrijfsmodel hindert groei Splunk

0 0 Leestijd ongeveer

Na een groei van meer dan 30% in 2019 zal de omzet van Splunk dit jaar beduidend minder fors toenemen. Dat duidt echter niet op ongunstige toekomstverwachtingen.

Splunk heeft weer een jaar achter de rug met hoge groei. De omzet steeg in het afgelopen boekjaar met 30,8%, maar de omzettoename van ‘slechts’ 27,2% in het vierde kwartaal duidt er wel op dat de groei afneemt. Deze afnemende groei komt vooral door een verschuiving in het bedrijfsmodel van Splunk.

Periodieke betaling

De dienstverlening van Splunk is vooral gericht op het functioneren van IT-netwerken. Het bedrijf maakt software die grote hoeveelheden data kan analyseren en deze kan presenteren op een voor mensen begrijpelijke manier. Deze software werd in het verleden aan bedrijven verkocht door middel van licentieovereenkomsten. Een bedrijf betaalt dan een bepaald bedrag en mag daarvoor een bepaalde periode (bijvoorbeeld drie jaar) de software gebruiken. Splunk maakt echter steeds meer gebruik van het tegenwoordig populaire abonnementenmodel. Klanten betalen dan periodiek, bijvoorbeeld maandelijks, voor zo lang als ze de software van Splunk gebruiken. Op korte termijn levert een abonnement minder op dan een licentieovereenkomst, omdat de omzet gespreid binnenkomt in plaats van in één keer. Dit effect zorgt voor lagere groei bij Splunk. Voor het nieuwe boekjaar wordt zelfs maar 10% groei verwacht. Structureel is er echter weinig aan de hand.

Alles voor groei

Splunk blijft sterk inzetten op groei. De kosten van onderzoek en ontwikkeling bedragen 26,3% van de omzet, een erg hoog percentage. Sales en marketing zijn goed voor 53,6% van de omzet, eveneens zeer hoog. Door de forse kosten voor deze twee afdelingen blijft Splunk vooralsnog verlieslatend. Maar als het budget voor alleen onderzoek en ontwikkeling al zou worden teruggeschroefd naar het percentage van bijvoorbeeld Microsoft (ongeveer 13%), zou Splunk al winstgevend zijn.

Advies Splunk

Door de verandering van het bedrijfsmodel ziet de korte termijn er voor Splunk wat minder goed uit. Maar het bedrijf verwacht voor de jaren na dit boekjaar weer een groei van meer dan 20%. De markt voor data-analyse zal waarschijnlijk blijven groeien, dus de verwachting van het bedrijf is niet onlogisch.

De dalingen op de aandelenmarkten de laatste weken hebben Splunk stevig geraakt. Een voordeel daarvan is dat het aandeel een meer aanvaardbare waardering heeft. Het advies blijft daarom ‘kopen’. Een waarschuwing: als de aandelenmarkten de komende tijd verder verslechteren, zal dit aandeel waarschijnlijk bovengemiddeld zakken.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ