Nieuw bedrijfsmodel hindert groei Splunk
Splunk heeft weer een jaar achter de rug met hoge groei. De omzet steeg in het afgelopen boekjaar met 30,8%, maar de omzettoename van ‘slechts’ 27,2% in het vierde kwartaal duidt er wel op dat de groei afneemt. Deze afnemende groei komt vooral door een verschuiving in het bedrijfsmodel van Splunk.
Periodieke betaling
De dienstverlening van Splunk is vooral gericht op het functioneren van IT-netwerken. Het bedrijf maakt software die grote hoeveelheden data kan analyseren en deze kan presenteren op een voor mensen begrijpelijke manier. Deze software werd in het verleden aan bedrijven verkocht door middel van licentieovereenkomsten. Een bedrijf betaalt dan een bepaald bedrag en mag daarvoor een bepaalde periode (bijvoorbeeld drie jaar) de software gebruiken. Splunk maakt echter steeds meer gebruik van het tegenwoordig populaire abonnementenmodel. Klanten betalen dan periodiek, bijvoorbeeld maandelijks, voor zo lang als ze de software van Splunk gebruiken. Op korte termijn levert een abonnement minder op dan een licentieovereenkomst, omdat de omzet gespreid binnenkomt in plaats van in één keer. Dit effect zorgt voor lagere groei bij Splunk. Voor het nieuwe boekjaar wordt zelfs maar 10% groei verwacht. Structureel is er echter weinig aan de hand.
Alles voor groei
Splunk blijft sterk inzetten op groei. De kosten van onderzoek en ontwikkeling bedragen 26,3% van de omzet, een erg hoog percentage. Sales en marketing zijn goed voor 53,6% van de omzet, eveneens zeer hoog. Door de forse kosten voor deze twee afdelingen blijft Splunk vooralsnog verlieslatend. Maar als het budget voor alleen onderzoek en ontwikkeling al zou worden teruggeschroefd naar het percentage van bijvoorbeeld Microsoft (ongeveer 13%), zou Splunk al winstgevend zijn.
Advies Splunk
Door de verandering van het bedrijfsmodel ziet de korte termijn er voor Splunk wat minder goed uit. Maar het bedrijf verwacht voor de jaren na dit boekjaar weer een groei van meer dan 20%. De markt voor data-analyse zal waarschijnlijk blijven groeien, dus de verwachting van het bedrijf is niet onlogisch.
De dalingen op de aandelenmarkten de laatste weken hebben Splunk stevig geraakt. Een voordeel daarvan is dat het aandeel een meer aanvaardbare waardering heeft. Het advies blijft daarom ‘kopen’. Een waarschuwing: als de aandelenmarkten de komende tijd verder verslechteren, zal dit aandeel waarschijnlijk bovengemiddeld zakken.