Altice Europe toch op weg naar winst
Altice Europe meldde over 2019 een omzetstijging van 5,5%, naar €14,8 mrd. Die toename werd hoofdzakelijk gerealiseerd in Frankrijk, bij de zakelijke diensten (B2B, wholesale en andere non-media), Altice TV en de digitale advertentie-activiteiten van Teads. Die activiteiten maken samen driekwart van de omzet uit. In Portugal, Israël en de Dominicaanse Republiek was de groei beperkt. Het autonome operationeel resultaat (ebitda) in die drie landen gezamenlijk daalde zelfs. Toch steeg met dank aan de knappe prestaties in Frankrijk de totale autonome ebitda van Altice, van €5,1 mrd naar €5,6 mrd. De ebit kende een grote last in de vorm van afschrijvingen en amortisaties. Die waren in 2019 met €5,2 mrd bijna even hoog als de autonome ebitda van €5,6 mrd. De autonome ebit kwam na aftrek van de afschrijvingen en depreciaties en van €1,5 mrd aan extra inkomsten als gevolg van desinvesteringen uit op €1,2 mrd. Daar moet dan nog een geschatte €2 mrd aan rente-uitgaven vanaf, zodat er een autonoom nettoverlies van €0,8 mrd uit rolt. Het bedrijf zelf meldde in het persbericht en de presentatie slechts de cijfers tot aan de ebit.
Jaarcijfers | ||
In € mrd | 2019 | 2018 |
Omzet | 14,8 | 14,0 |
Autonoom oper. res. (ebitda) | 5,6 | 5,1 |
Autonome winst per aandeel (in €) | -0,67 | -1,70 |
Advies
Voor 2020 verwacht ik nog een autonoom verlies van €0,4 mrd en voor 2021 zou Altice dichtbij break even moeten komen. De verliesreductie ontstaat door omzetstijging, kostenreducties, lagere rentelasten (zie kader) en door desinvesteringen die de depreciatie en afschrijvingen naar verwachting zullen verlagen. Het management heeft een route ingezet die volgens mij nu toch echt leidt naar winstgevendheid, al wordt die winst pas over enkele jaren geboekt. Daarbij speelt het reduceren van de schuld een belangrijke rol. In het recente slagveld op de beurzen behoorde Altice Europe tot de grootste dalers. Dat had te maken met de schuldpositie, maar die wordt geleidelijk beter. Op de korte termijn spelen corona en een recessie, maar de kabeldiensten ondervinden relatief weinig hinder van die fenomenen. Door de coronamaatregelen wordt eerder meer gebeld en internetdiensten worden er populairder door. Alleen zullen komende zomer de roamingverdiensten uit contact van toeristen met het thuisland lager liggen. Al met al zie ik voldoende reden om mijn verkoopadvies te verhogen naar een koopadvies.