Advieswijziging | Heineken staat onder grote druk
De kwartaalomzet van Heineken daalde licht; de lagere afzet door de horecasluiting woog zwaarder dan het hogere thuisgebruik van licht- en non-alcoholische drank.
Heineken verkocht in het kwartaal 2,1% minder drank en in maart zelfs 14%. Dus steeg het volume in januari en februari gemiddeld met 4%. Over heel 2019 was dat 3,1%. In het lopende kwartaal zullen de cijfers veel slechter zijn. De horeca blijft dicht, festivals gaan niet door en er zijn in sommige landen brouwerijen gesloten, wat tot schaarste bij de verkoop kan leiden.
Voorzichtigheid geboden
De sector behoort tot de zwaarder getroffene. Dat noopt tot voorzichtigheid in mijn advies, temeer daar bedrijven in andere sectoren beter presteren en dus uit rendementsoverwegingen de voorkeur verdienen. Ik ga voor de brouwer voorlopig van ‘kopen’ naar ‘verkopen’ en haal het aandeel uit de Offensieve portefeuille.