Vinci | Aantrekkelijk na koersval
Vinci verwachtte begin dit jaar nog dat zowel omzet als winst in 2020 zou toenemen. Maar de uitbraak van de coronacrisis gooide roet in het eten. Verschillende landen die van groot belang zijn voor de omzet, waaronder Frankrijk, gingen in lockdown. Bouwprojecten vielen stil en de verkeers- en passagiersvolumes bij tolwegen en luchthavens liepen in rap tempo terug.
De schade bij de presentatie van de omzetcijfers over het eerste kwartaal bleef beperkt, omdat de lockdown-maatregelen in de meeste landen pas eind maart van kracht zijn geworden. Toch waren de eerste tekenen van terugval al zichtbaar. In plaats van de verwachte omzetgroei over de eerste drie maanden van 2020, stagneerde deze op €9,7 mrd. In Frankrijk, waar de lockdown op 17 maart inging, daalde de omzet zelfs al met 6,3% naar €5,2 mrd. Bij de divisie Concessies, die tolwegen en luchthavens exploiteert en vorig jaar goed was voor 68% van het operationeel resultaat (ebitda), daalde de volumes in maart ongekend snel.
Stegen de verkeersvolumes op de tolwegen in januari en februari nog (gemiddeld met 8,8%), in maart kwam ook daar verandering in. Het volume nam af met maar liefst 39%. Ook het aantal luchthavenpassagiers (-56%) daalde die maand razendsnel, terwijl in januari (+2%) nog sprake was geweest van een lichte groei.
Beurskoers onderuit
Dat het bedrijf dit jaar de doelstellingen niet gaat halen, is terug te zien in de ontwikkeling van de beurskoers. Noteerde Vinci half februari nog €106,50, inmiddels staat er nog €73 (-32%) op de borden. Daarmee zit een hoop ellende in de koers verwerkt. Bij een winsttaxatie voor 2021 van €5,75 per aandeel en een k/w van 12,7, biedt de lagere beurskoers een mooi instapmoment. Vinci maakt namelijk een goede kans om sterker uit de crisis te komen. Het bedrijf heeft een sterke balans, een goede reputatie op het gebied van overnames en beschikt over een sterk cashflow-generend vermogen. Ervan uitgaande dat de verspreiding van het coronavirus afneemt, verhoog ik het advies van ‘houden’ naar ‘kopen’. Daarbij verwacht ik dat volgend jaar de oude volumes op de tolwegen zullen terugkeren en dat mensen de komende jaren geleidelijk aan weer de luchthavens zullen bezoeken.
EERSTEKWARTAALCIJFERS | ||
In € mrd | 2020 | 2019 |
Omzet | 9,7 | 9,7 |
Orderontvangsten | 9,8 | 9,4 |
Orderboek | 37,7 | 34,9 |