Advieswijziging | Brunel in ‘perfect storm’
De koers van Brunel noteert nog altijd circa 30% onder het niveau van voor de coronacrisis. Brunel detacheert hoogwaardig personeel in sectoren als engineering, olie- en gas, luchtvaart, automotive, ICT, juridisch en financiële instellingen. In goede tijden levert dat extra hoge marges op, maar nu zijn dit juist de sectoren die het moeilijk hebben. Over het eerste kwartaal perste het Amsterdamse bedrijf er nog wel een omzetgroei van 6% uit, maar het ebit viel al met 28% terug. De val in de rest van het jaar zal nog veel dieper zijn. De pijn zit vooral in de grootste regio DACH (Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Zwitserland), alwaar het ebit in het eerste kwartaal al ruimschoots halveerde. De malaise in de Duitse auto-industrie weegt zwaar.
Vooruitzichten mager
Een scherp herstel in de DACH-regio lijkt er voorlopig niet in te zitten.. Hoewel Brunel in Duitsland gebruikmaakt van overheidssteun zijn rode cijfers hier niet uitgesloten. Ook in Nederland heeft Brunel het zwaar, maar minder. In andere regio’s als het Midden-Oosten & India, Australasia en de Rest of the world heeft Brunel minder last omdat het daar meer werkt aan langjarige projecten. Noord- en Zuid-Amerika lijkt een lastiger verhaal. De lage olieprijs zorgt hier voor uitstel van projecten. Brunel is wel goed in kostenbesparingen en beschikt over een sterke netto kaspositie van €87 mln. Daar staan wel leaseverplichtingen van €44,5 mln tegenover. Per saldo is er een netto kas van €0,84 per aandeel, gelijk aan 14% van de actuele marktkapitalisatie.
Brunel schermde in maart nog met de mogelijkheid het dividend van €0,30 per aandeel in de tweede jaarhelft uit te keren. Gezien de zwakke markt en het gebruik van Duitse overheidssteun zou ik daar niet meer op rekenen. Het lijkt mij wel dat het aandeel de hardste klappen heeft gehad. Zodra er enig zicht is op marktherstel kan de koers aantrekken, eventueel ingegeven door inkoop van eigen aandelen. Ik verhoog voor nu het advies van verkopen naar houden.