Software-ontwikkelaar voor de abonnementen-economie
Steeds meer diensten en producten worden via abonnementen verkocht. Daar hebben bedrijven software voor nodig. De tip van deze week is een Amerikaans bedrijf dat die software maakt.
Bedrijven maken steeds meer gebruik van het abonnementenmodel. Het kan gaan om bloemen, groenten, scheermesjes en software, om maar een paar voorbeelden te noemen. Klanten betalen periodiek een bedrag voor bepaalde diensten of levering van producten. Bedrijven die dit model gebruiken hebben wel de juiste software nodig om het proces goed te laten verlopen. Het Amerikaanse Zuora is een van de bedrijven die dit soort software maakt. Het is niet de enige die dit soort diensten aanbiedt, maar voor veel aanbieders is dit een van de vele activiteiten. Zuora richt zich volledig op abonnementensoftware en de diensten daaromheen.
Groei
De omzet van het bedrijf is de afgelopen vier jaar gemiddeld met meer dan 30% per jaar gestegen. In het eerste kwartaal van het nu lopende (gebroken) boekjaar was de groei een stuk lager: 15%. Een belangrijke reden zijn de coronamaatregelen. Een andere oorzaak is dat het bedrijf bepaalde diensten die relatief veel geld kosten door derde partijen wil laten uitvoeren. Dat betekent minder omzet, maar ook hogere marges.
Financieel
Hogere marges kan het bedrijf gebruiken. Zuora is nog verlieslatend. Het bedrijf geeft veel geld uit aan onderzoek & ontwikkeling en aan sales & marketing. Als deze posten op een gebruikelijker niveau zouden komen te liggen, zou er wel winst overblijven. Maar zolang het bedrijf flink kan groeien, zal dat de voorkeur krijgen. Ondanks de verliezen heeft het bedrijf wel meer cash op de balans dan schulden. De financiële positie is dus uitstekend. De vrije kasstroom is nu nog negatief, maar het doel is dat aan het einde van dit boekjaar dit saldo in de buurt van nul zal uitkomen.
Zuora onderuit
Het aandeel is bij de coronacrash fors onderuit gegaan. Het staat nu nog altijd onder het niveau van 1 januari. Het aandeel is naar mijn mening op dit lage niveau koopwaardig. Er zit nog voldoende potentie in de sector, en als het bedrijf er in slaagt om de marges te verhogen, kan dat beleggers enthousiaster maken over dit aandeel.
Beurs: | New York |
Fondscode: | ZUO |
Koers | $12,84 |
Hoogste koers 12 mnd | $16,75 |
Laagste koers 12 mnd | $6,21 |
Beurswaarde (mln $) | 1.488,0 |
Koers/winstverhouding | – |
Dividendrendement | – |
Omzet 2019 (mln $) | 276,1 |
Nettowinst 2019 (mln $) | -83,4 |