Mokerslag voor Heineken
Heineken maakte bij publicatie van zijn eerstekwartaalcijfers bekend dat het aantal verkochte hectoliters op autonome basis met 2,1% is gedaald. In maart was de daling zelfs 14%. In een update meldde het bedrijf onlangs dat de daling in het eerste halfjaar op 13,4% is uitgekomen. Een berekening leert dan dat er van april tot en met juni per maand gemiddeld 25% minder bier is verkocht. Wel merkte het bedrijf op dat juni vooruitgang liet zien door geleidelijke opheffing van corona-lockdowns in verschillende landen en door enig herstel in de bevoorrading van klanten in de horeca.
Vooral de verkoopcijfers in de Amerika’s, Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa stellen teleur. In Mexico en Zuid-Afrika waren volledige lockdowns van kracht, en zelfs bierbrouwerijen waren daar gesloten. Europa noteerde een omzetdaling van bijna 10%. Beter ging het in Azië-Pacific, waarbij met name de belangrijke Heineken-markt Vietnam het goed deed. De regio kwam ook als eerste uit de lockdown.
Resultaat en advies voor Heineken
Doordat de prijs per hectoliter daalde, nam de halfjaaromzet op autonome basis met 16,4% af, naar €9,6 mrd. Het operationeel resultaat zakte met -52,5% zelfs nog verder weg, tot €846 mln. Met name het wegvallen van omzetten in de horeca, waar de marges hoger zijn dan in de verkoop aan consumenten, hakte er stevig in. Kostenmaatregelen vanaf eind maart konden de daling afremmen maar niet stoppen. De nettowinst voor buitengewone inkomsten en uitgaven daalde met 75,8%, naar €255 mln, maar door buitengewone afschrijvingen van €550 mln kwam het gerapporteerde nettoresultaat over het halfjaar uit op een verlies van €300 mln.
Ik was op deze onheilstijding vooruitgelopen door in april een verkoopadvies te geven. Desondanks zie ik mij genoodzaakt om mijn schatting voor de winst per aandeel over dit jaar verder terug te brengen, van €2,71 naar €1,80. Ook die voor 2021 wordt verlaagd: van €4,50 naar €4,00. Het verkoopadvies blijft van kracht.