Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Verhaal van de Week Jeff Thijssen, 22 jul 2020 14:45

Elektrisch rijden | Drie aandelen gepositioneerd voor groei

0 0 Leestijd ongeveer

Het aantal elektrische auto’s zal de komende jaren enorm toenemen. Ook het aantal bedrijven dat inspeelt op deze trend groeit gestaag. We geven drie kooptips.

Het aantal elektrische auto’s is in de afgelopen tien jaar enorm snel gegroeid. Reden er in 2010 wereldwijd nog slechts 17.000 rond, inmiddels staat de teller – onder invloed van technologische ontwikkelingen en dankzij overheidssubsidies – op 7,2 miljoen. Opvallend is dat bijna de helft hiervan in China rondrijdt.

Uit het laatste rapport van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) blijkt dat er in 2019 wereldwijd 2,1 miljoen elektrische auto’s zijn verkocht, een toename van 6% ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee bleef de groei behoorlijk achter vergeleken met voorgaande jaren, waarin de verkoop van het aantal elektrische auto’s telkens met minimaal 30% toenam. De voornaamste reden hiervoor is dat China, de grootste markt voor elektrische auto’s, in 2019 haar subsidies op de voertuigen verlaagde.

245 miljoen in 2030

Ondanks de gestage opmars van de elektrische auto in de afgelopen jaren is het aandeel nog altijd erg klein. Minder dan 1% van de auto’s in de wereld is momenteel elektrisch. Volgens het IEA komt daar echter de komende jaren verandering in. Door nieuwe technologische ontwikkelingen, een ruimer aanbod en aantrekkelijke overheidssubsidies zal, zo is de inschatting, het aantal elektrische auto’s tot 2030 wereldwijd met gemiddeld 36% per jaar groeien. Het aantal loopt hierdoor op tot 245 miljoen in 2030.

Wel zal op korte termijn de coronacrisis een duidelijk effect hebben op de verkoopaantallen. Op basis van de wereldwijde autoverkopen van januari tot en met april maakt het Internationaal Energie Agentschap de inschatting dat de verkoop van nieuwe auto’s dit jaar zal dalen met circa 15%. De verkoop van het aantal elektrische auto’s blijft echter naar verwachting stabiel, en hierdoor zal het marktaandeel van het aantal nieuw verkochte elektrische auto’s in één jaar groeien van 2,6 naar 3,0%.

Subsidies

De voornaamste reden dat de verkoopaantallen van elektrische auto’s in 2020 op peil zullen blijven zijn de subsidies erop. China maakte onlangs bekend de bestaande subsidieregeling voor elektrische auto’s met twee jaar te verlengen. Hierdoor kunnen Chinezen ook de komende jaren nog met korting bijvoorbeeld de Model 3 van Tesla aanschaffen. Ook in Europa kondigen steeds meer landen subsidieregelingen aan.

De enorme transitie van rijden op fossiele brandstoffen naar elektrisch rijden zal landen helpen om hun klimaatdoelstellingen te bereiken. Dat de impact van de elektrische auto op de uitstoot van CO2 groot kan zijn, blijkt wel uit het aantal vaten benzine en diesel dat kan worden bespaard. Alle elektrische auto’s tezamen wisten in 2019 namelijk het aantal vaten benzine en/of diesel met 600.000 stuks per dag te verminderen. In 2030 kan dit naar verwachting oplopen naar 4,2 miljoen vaten.

Grondstoffen

Door de omschakeling van diesel en benzine naar elektrische auto’s neemt de vraag naar batterijen toe. Voor het maken hiervan zijn grondstoffen nodig, waarvan lithium en kobalt de twee belangrijkste zijn. De Wereldbank gaat ervan uit dat de vraag naar beide grondstoffen de komende jaren flink zal oplopen. De vraag naar kobalt zal tegen 2050 met 460% zijn gestegen ten opzichte van 2018 en voor lithium houdt de Wereldbank zelfs rekening met een groei van 488%. Daarnaast zullen er flinke investeringen plaatsvinden op het gebied van infrastructuur omdat er miljoenen laadpalen nodig zijn.

Ook op de beurs is het aantal bedrijven dat verwacht te profiteren van de toekomstige groei van elektrische auto’s enorm toegenomen. We tippen er drie.

Toyota

Het Japanse Toyota behoort tot de grootste autofabrikanten ter wereld. Het bedrijf staat bekend om zijn kennis op het gebied van duurzame mobiliteit en zet fors in op elektrische voertuigen. Naast het merk Toyota produceert en verkoopt het ook auto’s via haar merken Lexus en Daihatsu. Het bedrijf is er de afgelopen jaren in geslaagd om kwalitatief hoogwaardige auto’s tegen een betaalbare prijs in de markt te zetten.

De cijfers over het gebroken boekjaar 2020, dat loopt van april tot en met maart, lagen in lijn met de gemiddelde verwachtingen onder analisten. In een krimpende markt kwam de omzet uit op JPY29,9 bln (€242,0 mrd), een afname van 1% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Onder de streep bleef een nettowinst over van JPY2,1 bln (€17,0 mrd). Het bedrijf maakte bekend veel last te hebben van de coronacrisis en waarschuwde beleggers voor een flinke verkoop- en winstdaling. Toyota houdt er rekening mee dat de verkoop van het aantal voertuigen dit boekjaar kan teruglopen van circa 9 miljoen naar 7 miljoen. Hierdoor zou de operationele winst naar verwachting afnemen met 80%.

De vooruitzichten op de lange termijn zien er een stuk positiever uit. Toyota is namelijk goed gepositioneerd om de komende jaren te profiteren van de toenemende vraag naar elektrische auto’s. Het bedrijf heeft een goede reputatie opgebouwd met hybride voertuigen, en wist als eerste autofabrikant met de Toyota Prius een dergelijk type succesvol in de markt te zetten. Daarnaast zet Toyota vol in op elektrische voertuigen en auto’s die worden aangedreven door een brandstofcel. Dankzij haar schaalvoordelen behaalt het bedrijf ten opzichte van haar concurrenten hoge marges en kan het de investeringen voor elektrisch en autonoom rijden goed spreiden.

Hierdoor is het bedrijf een interessante kandidaat om toe te voegen aan de portefeuille voor beleggers die willen inspelen op de toekomst van elektrisch rijden. Bij een geschatte wpa 2022 van JPY757 per aandeel komt de k/w uit op circa 9, wat een aantrekkelijke waardering is. Toyota beschikt daarnaast over een sterke balans en koopt regelmatig eigen aandelen in. Het dividendrendement bedraagt 3,2%.

KERNGEGEVENS
Fondscode (ISIN) JP3633400001
Beurs Tokyo
Hoogste koers 12 mnd JPY8026
Laagste koers 12 mnd JPY5771
Beurswaarde JPY22.230,8 mrd
K/w 2022 (t) 9
Dividendrendement 2022 (t) 3,2%

Albemarle

Albemarle is een Amerikaans chemiebedrijf dat bekend staat om het delven van lithium in Chili, Australië en China. De Wereldbank verwacht dat de vraag naar deze grondstof tegen 2050 zal zijn vervijfvoudigd ten opzichte van 2018 omdat lithium een van de belangrijkste grondstoffen is voor het maken van batterijen voor elektrische auto’s. De verwachte groei van het aantal elektrische auto’s stuwt dan ook de vraag naar lithium. Albemarle behoort tot de top-3 lithiumproducenten in de wereld.

Hoewel 2019 een lastig jaar was voor lithiumproducenten, steeg de omzet van Albemarle met 6% naar $3,6 mrd. Het aangepaste operationele resultaat (ebitda) kwam uit op $1,0 mrd, een toename van 3% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Onder de streep bleef een nettowinst per aandeel over van $5,02. Een knappe prestatie, aangezien lithium goed is voor 37% van de omzet van Albemarle. De prijs van het metaal kreeg vorig jaar een tik doordat China – de belangrijkste markt voor elektrische auto’s – in de zomer van vorig jaar de subsidiekraan gedeeltelijk dichtdraaide. Daardoor daalde de verkoop van geheel door stroom aangedreven voertuigen in het land met 1,2% en de verkoop van hybride voertuigen zelfs met 14,5%.

Op lange termijn blijven de vooruitzichten voor elektrische auto’s en de vraag naar lithium erg goed, doordat veel overheden schonere auto’s op de weg willen hebben. Bij een geschatte koers-winstverhouding 2021 van 15 is dit kwaliteitsaandeel aantrekkelijk gewaardeerd. Een interessante toevoeging aan de beleggingsportefeuille voor beleggers die indirect willen inspelen op de opmars van elektrisch rijden. Albemarle verhoogde overigens in 2019 voor het vijfentwintigste jaar op rij het dividend en is daardoor  opgenomen in de S&P500 Dividend Aristocrats Index.

KERNGEGEVENS
Fondscode (ticker) ALB
Beurs NYSE
Hoogste koers 12 mnd $99,40
Laagste koers 12 mnd $48,89
Beurswaarde $9,2 mrd
Koers-winstverhouding 2021 (t) 15
Dividendrendement 2021 (t) 2,0%

Volkswagen

Volkswagen is de grootste autofabrikant van Europa. Naast het merk Volkswagen bezit het een breed palet aan automerken, met onder andere Audi, Bentley, Porsche, Skoda en Seat. Daarnaast beschikt het bedrijf over een divisie Financial Services (lease, financiering en verzekering).

Afgelopen jaar had Volkswagen last van een krimpende markt, maar wist het toch mooie cijfers te realiseren. De omzet steeg met 7,1% naar €253 mrd en de operationele winst voor bijzondere posten nam toe met 12,8% naar €19,3 mrd. Maar ondanks de mooie cijfers staat het bedrijf voor een enorme uitdaging. De coronacrisis komt dan ook op een vervelend moment.

Herbert Diess, ceo van Volkswagen, nam begin dit jaar tijdens een belangrijke board meeting geen blad voor de mond. Hij gaf aan dat het tijdperk van het produceren van klassieke auto’s rijdend op fossiele brandstoffen achter ons ligt. Volkswagen zal snel moeten switchen naar elektrisch rijden en autonoom rijden wil het op de lange termijn overleven. Daarbij dient alles op alles te worden gezet om geen tweede Nokia te worden, de marktleider in mobiele telefoons die voorbij werd gestreefd door Apple.

Volkswagen investeert daarom de komende vijf jaar circa €47 mrd in elektrificatie, digitalisering, mobiliteitsdiensten en technologie voor zelfrijdende auto’s. €33 mrd daarvan is specifiek bestemd voor de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het bedrijf wil in de toekomst een leidende rol spelen op het gebied van duurzame mobiliteit en verwacht dat tegen 2025 20 à 25% van de verkochte auto’s elektrisch zal zijn. Tijdens deze enorme transitiefase verwacht het bedrijf de operationele marge stabiel te kunnen houden.

Net als Toyota, heeft Volkswagen het voordeel dat het door haar enorme schaalvoordelen de kosten voor elektrisch en autonoom rijden beter kan spreiden dan de concurrentie. Samen met Tesla en Toyota lijkt het bedrijf dan ook de leiding te gaan nemen op het gebied van elektrisch rijden. Bij een geschatte k/w 2021 van 7 is het aandeel aantrekkelijk gewaardeerd en is het een interessante kandidaat om toe te voegen aan de portefeuille.

KERNGEGEVENS
Fondscode (ISIN) DE0007664039
Beurs Frankfurt
Hoogste koers 12 mnd €187,74
Laagste koers 12 mnd €79,38
Beurswaarde €73,6 mrd
Koers-winstverhouding 2021 (t) 7
Dividendrendement 2021 (t) 3,6%
Opmars Tesla zet verder door
Begin 2020 adviseerden we Tesla te kopen op $539. Op 7 juli verlaagden we bij een koers van $1400 het advies naar ‘houden’ omdat het koersdoel van $1500 sneller in zicht kwam dan verwacht. Desondanks zijn we nog altijd positief over Tesla, dat woensdag 22 juli nabeurs met cijfers komt. Het bedrijf ligt drie jaar voor op de concurrentie op het gebied van batterijtechnologie, hardware en software. Hierdoor is de kans aannemelijk dat Tesla een groot deel van haar marktaandeel (18%) op het gebied van elektrische auto’s de komende jaren kan behouden. Zelfs als het marktaandeel zou dalen naar 12%, betekent dit dat in 2025 bij een geschatte wereldwijde verkoop van 25 miljoen elektrische auto’s, er 3 miljoen afkomstig zijn uit een Tesla-fabriek, tegen 367.500 in 2019. Tesla, dat ook ver voor ligt op het gebied van dataverzameling voor zelfrijdende auto’s, is ook goed gepositioneerd om als eerste robottaxi-dienstverlening in de markt te zetten.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ