KPN | Omzet blijft krimpen
De tweedekwartaalcijfers onderstreepten het beeld over KPN van aanhoudende omzetdaling. De terugloop bedroeg 4%, naar €1,3 mrd. Een reductie van de operationele kosten – het telecombedrijf vereenvoudigt het aanbod en digitaliseert het netwerk – zorgde echter voor een stijging van het operationeel resultaat met 6%, naar €233 mln. Dat was de belangrijkste oorzaak van de nettowinsttoename van 6%, tot €136 mln.
Toekomst en advies voor KPN
Het bedrijf ontleent zijn bestaansrecht aan de omzet, maar die blijft onder druk staan. Daar staat tegenover dat het bedrijf kans ziet de operationele kosten te reduceren – die gingen in dit kwartaal van €757 mln naar €677 mln – maar hier zit een grens aan. Dat geldt ook voor de financiële kosten, die naar mijn verwachting in zowel het derde als vierde kwartaal €20 mln lager zullen zijn dan in het derde en vierde kwartaal van 2019.
KPN denkt zelf dat eventuele corona-effecten voor het bedrijf mee zullen vallen door kostenreducties. Bij een k/w van 19,4 blijf ik echter bij mijn verkoopadvies.