Capital Group ziet hotelketen met potentieel
De reis- en vrijetijdbranche is hard getroffen door de coronapandemie. Onder andere luxehotels in grote steden hebben het zwaar. Deze ketens hebben vaak hogere vaste lasten dan minder luxueuze hotelketens vanwege het extra comfort dat ze bieden. Dat maakt een hogere bezettingsgraad noodzakelijk. Daarnaast genereren luxehotels een groot deel van hun omzet met restaurants, bars, vergaderruimtes, bruiloftsrecepties en spa-diensten, allemaal zaken die in deze tijd niet of nauwelijks beschikbaar zijn.
Luxehotels proberen zich zo goed mogelijk aan te passen aan de nieuwe situatie. Ze versoepelen hun hoge luxestandaarden enigszins en snijden in diensten die bij klanten minder in trek zijn. Een voorbeeld is het vervangen van warme buffetten door voorverpakte ontbijtzakken. Dat is niet alleen veiliger voor de gasten, maar ook goedkoper voor de hotels.
Geen grote belangen
Capital Group denkt dat de vakantiereizen eerder zullen herstellen dan zakelijke reizen. De belangrijkste reden is dat zakelijke reizen eenvoudiger opgevangen kunnen worden, bijvoorbeeld door een fysieke ontmoeting te vervangen door een virtuele vergadering. Met een vakantie kan dat niet. En veel consumenten willen ondanks de coronabeperkingen op vakantie.
Als ‘social distancing’ langere tijd de norm blijft en het geduld van banken of schuldeigenaren opraakt, zal een aantal individuele hotels volgens Capital Group failliet gaan. Als deze activa vervolgens geherstructureerd worden, kunnen ze onder een nieuwe eigenaar echter hetzelfde franchisemerk blijven voeren. Capital Group wijst erop dat de meeste beursgenoteerde hotelmerken momenteel franchiseketens zijn. Zij bezitten geen grote belangen in fysieke hotels en ontvangen in plaats daarvan exploitatievergoedingen van franchisenemers en hoteleigenaren.
Kansen voor Wyndham Hotels
Wyndham Hotels is volgens Capital Group een goed voorbeeld van een keten die zich tijdens de coronapandemie goed staande heeft gehouden. Het bedrijf heeft weinig activa in bezit en is bijna volledig hotelfranchiser, met 9300 hotels in 90 landen. Wyndham Hotels exploiteert merken als Super 8, Days en Microtel, en het bedrijfsmodel genereert een hoge vrije kasstroom.
Volgens Capital Group profiteert Wyndham Hotels van zijn focus op het middensegment, waarbij de hotels kleiner zijn en vaak net buiten de grote steden liggen. Het voordeel is dat deze hotels hierdoor eenvoudiger zijn te financieren, de exploitatiekosten lager liggen en daardoor de bezettingsgraad lager kan zijn. De hotels draaien zodoende eerder ‘break even’ en Wyndham Hotels kon zelfs een bescheiden dividend blijven uitkeren.
De aandelenkoers van Wyndham Hotels daalde tussen 19 februari en 19 maart van $59,96 naar $21,59, een verlies van 64%. Inmiddels staat het aandeel op $45,71 en Capital Group denkt dat de aandelenkoers op langere termijn verder herstelt.