Adviesverlaging | Estée Lauder in overgangsperiode
Estée Lauder kende een bijna ‘perfect storm’. De corona-lockdowns gingen ten koste van de winkel- en toerisme-verkopen, en bovendien verminderde door het toegenomen thuiswerken de behoefte aan het gebruik van make-up, geurtjes en haarverzorgingsproducten. Bij Estée Lauder maakten deze drie categorieën in het vorige boekjaar 55% van de omzet uit. De omzet van het beautybedrijf stond dus onder zware druk.
Omzet
De jaaromzet van het bedrijf daalde met 4% naar $14,86 mrd. De omzetontwikkeling door het jaar heen is echter veelzeggender. In de eerste helft van het gebroken boekjaar 2019/’20 (tot 31 december 2019) nam de omzet met 13% toe en kwam daarmee op recordhoogte. In het derde kwartaal zorgde de coronacrisis voor een daling van 11% en in het vierde kwartaal van 32%.
Veelzeggend is dat, vergeleken met het vorige boekjaar, de daling van de jaaromzet bij make-up 18% bedroeg, die bij geurtjes 13% en die bij haarverzorgingsproducten 12%. De omzet bij actieve huidverzorging (45% van de omzet) steeg met 13%. De pijn zat in de scherp gedaalde winkelverkopen, want door de internetinspanningen versneld te verhogen wist het bedrijf de internetverkopen over het vierde kwartaal bijna te verdubbelen, tot ruim 40% van de omzet. Estée Lauder heeft daarmee een geplande ontwikkeling voor de komende jaren in korte tijd verwezenlijkt.
Advies Estée Lauder
De omzetdaling bij de drie productcategorieën en de winkelverkopen hebben in dit boekjaar geleid tot grote afschrijvingen. Vooral daardoor daalde het operationeel resultaat van $2,3 mrd naar $600 mln, met een operationeel verlies van $540 mln in het vierde kwartaal. Voor de komende kwartalen verwacht het bedrijf een beweging die omgekeerd is aan die van 2019/’20, met steeds betere kwartalen. Zo zou de totaalomzet in het lopende kwartaal nog maar 12% dalen.
Daarnaast gaat het bedrijf in het lopende jaar $400-500 mln aan lasten nemen om het winkelnetwerk en het internetaanbod te verbeteren. Dat zou in 2022/23 $300-400 mln aan besparingen moeten opleveren. Het bedrijf verwacht in de komende jaren terug te keren naar dubbelcijferige nettowinstgroei, maar in deze overgangsperiode verlaag ik bij de forse k/w van 45 het advies toch van ‘kopen’ naar ‘houden’.
OMZET 2019/20 | ||
In % | boekjaar | kwartaal 4 |
Amerikaans continent | -20 | -45 |
Eur./M. Oosten/Afrika | -3 | -39 |
Azië/Pacific | 15 | 16 |