Kamperen is booming business
Het aantal Europeanen dat zijn vakantie doorbracht op de camping groeide volgens een recent onderzoek van Erwin Hymer tussen mei en juli met 20% en het aantal geregistreerde campers en caravans groeide met een kwart. Deze week stond de sector in de spotlights vanwege de aangekondigde beursgang van het Duitse Knaus Tabbert, dat €800 mln wil ophalen met een beursgang in Frankfurt later dit jaar.
Marktleider in Europa is het Franse Trigano, voor het Amerikaanse Thor Industries, dat vorig jaar de acquisitie van Erwin Hymer afrondde. Grootaandeelhouder van familiebedrijf Trigano, dat sinds 1998 een notering in Parijs heeft, is de familie Feuillet met bijna 58% van de aandelen.
Omzetdaling
Met 73% wordt verreweg het grootste deel van de omzet van Trigano gerealiseerd met de verkoop van campers die onder 25 merknamen (waaronder Adria) verkocht worden voor prijzen variërend van €40.000 tot €70.000. Het restant van de omzet is afkomstig van caravans, stacaravans en accessoires. Ook Trigano ontsnapt niet aan Covid-19 met fabrieken die weken stil lagen, afgelaste beurzen en distributeurs die hun werk moesten stilleggen. Dat alles resulteerde in een omzetdaling van 45,7% in het fiscale derde kwartaal van het boekjaar dat in augustus eindigt. Daardoor zal de totale omzet over boekjaar 2020 volgens analisten bijna 11% dalen tot €2,07 mrd.
De vooruitzichten op langere termijn zijn echter zeer goed, mede dankzij Covid-19. De koper van een camper is gemiddeld 57 jaar en behoort tot de meer kwetsbare groep. De komende jaren mag worden gerekend op een omzetgroei van 5-10% voor Trigano, dat zich met een schuldvrije balans blijft richten op kleinere overnames. De beurskoers herstelde recent sterk, maar de waardering blijft laag met voor volgend jaar geschatte k/w van 14. Het dividend van €2,00 kan de komende jaren flink omhoog gezien de sterke vrije kasstroom en balans.