Alfen-ceo | ‘Niet de enige, wel altijd een van de eersten’
Alfen heeft de wind mee. De fabrikant van transformatorstations, grootschalige energieopslagsystemen en laadpalen profiteert van de energietransitie en laat keer op keer mooie groeicijfers zien. In de eerste helft van 2020 groeide de omzet met 47% ten opzichte van de eerste zes maanden van 2019 en het bestuur van Alfen gaat ervan uit dat de groei de komende jaren verder door zal zetten. Het bedrijf mikt op een jaarlijkse groei van gemiddeld 40%.
Om dat te bereiken is steeds meer personeel nodig. In ruim twee jaar tijd is het aantal werknemers van de laadpalenfabrikant dan ook verdubbeld. Deze maand verwelkomde Alfen haar vijfhonderdste medewerker op het hoofdkantoor in Almere.
Ook op de beurs is de groei hard gegaan. In 2018 ging Alfen voor €10 per aandeel naar de beurs. Beleggers van het eerste uur staan inmiddels op een winst van meer dan 400%, want op het moment van schrijven bedroeg de koers van het aandeel maar liefst €53,50.
Marco Roeleveld is al ruim 23 jaar ceo van Alfen. We spreken met hem over het bedrijfsmodel van de onderneming en over de toekomstige groeikansen.
Menig belegger zet vraagtekens bij de hoge waardering van Alfen op de beurs, met als voornaamste reden dat het bedrijf geen unieke technologie bezit. Wat maakt volgens u Alfen uniek?
‘Alfen is inderdaad niet de enige producent van transformatorstations, laadpalen en energieopslagsystemen. Maar ik denk wel dat we met de manier waarop wij in onze markten actief zijn en de keuzes die we gemaakt hebben, op verschillende punten net even anders zijn dan onze concurrenten. Omdat we een wat grotere marktspeler zijn, zijn we wat betreft transformatorstations tot nu toe altijd in staat geweest om tot betere en slimmere oplossingen te komen dan de concurrentie. Dat zie je ook bij laadpunten. Anders dan onze concurrenten, zien we die niet als veredelde stopcontacten. We hebben er altijd voor gekozen om slimme laadpunten te leveren. Dat betekent dat we ons heel duidelijk afvragen wie onze klanten zijn en wat we voor ze kunnen betekenen.
Dan heb ik het onder andere over energieleveranciers, leasemaatschappijen, groothandels en installateurs. Die klanten willen dat wij maximale service en ondersteuning bieden, die doorwerkt in de richting van hun eindklanten. Dit betekent dat we producten leveren waar op een later moment extra functies aan kunnen worden toegevoegd. Zo hebben we recent aan een van onze modellen laadpalen voor de Duitse markt de optie toegevoegd om direct aan de paal te betalen. Het is niet zo dat we de enige zijn die al deze mogelijkheden bieden. Wel zijn we telkens een van de eersten. We zullen er ook altijd naar streven om tot de eersten te behoren.’
Hoe zit dat bij energieopslag? Hoe onderscheiden jullie je daar van de concurrentie?
‘Op het gebied van energieopslag zijn er verschillende spelers actief. Enkele bekende namen zijn Tesla, BYD en Siemens-dochter Fluence. Wanneer we onszelf vergelijken met onze concurrenten, dan zal je ons niet horen zeggen dat de batterijen die wij gebruiken veel beter zijn dan die van hen. Wel leggen we verbanden met andere facetten van ons aanbod. Zo hebben wij bijvoorbeeld geen eigen batterijtechnologie, maar kunnen we elke gewenste batterij integreren in ons opslagsysteem. Zo proberen we batterijneutraal te zijn. Daarnaast kunnen we onze batterijen combineren met de expertise die we hebben opgedaan op het gebied van transformatorstations.
Wij weten hoe je een veelvoud van transformatorstations aansluit op het elektriciteitsnet. Zo kunnen we de vertaalslag maken van het maken van een energieopslagsysteem naar het aansluiten ervan op de gegeven locatie in het elektriciteitsnet. Met zo’n aanbod kan je klanten voor je onderneming winnen. Alle opslagsystemen zijn namelijk gekoppeld met het elektriciteitsnet. Door onze expertise op beide terreinen, eerst het op een handige manier bouwblokken combineren om tot een opslagsysteem te komen en vervolgens de inpassing in het elektriciteitsnetwerk, denken wij onze klanten een interessant aanbod te kunnen doen.’
De omzet bij de divisie laadpalen groeide in de eerste helft van het jaar met 154%. Hoe zetten jullie die laadpalen in de markt?
‘De markt voor laadpalen is heel diffuus. Er zijn namelijk verschillende manieren waarop laadpalen worden aangeboden. Er zijn allerlei dienstverleners in de markt actief, zoals leasemaatschappijen en energieleveranciers. Die hebben dan pakketten met bijvoorbeeld laadpassen, laadpunten en energie. Daardoor kan je niet simpel zeggen: er is één manier hoe producten in de markt worden gezet. Wat wij wel proberen, is om met zoveel mogelijk partijen die in de markt actief zijn tot raamovereenkomsten te komen.
Zo voorkomen we dat we al dan niet op basis van individuele voorkeur van de gebruiker een opdracht krijgen. Op deze manier kunnen we tegen elke potentiële klant zeggen: die dealers, die leasemaatschappijen, die energieleverancier en die groothandel verkopen onze laadpunten. Daarbij gaat het om langlopende contracten.’
Eerder dit jaar heeft u een groot deel van uw aandelen Alfen, 200.000 stuks, verkocht tegen een koers van €25. Wat was de reden van verkoop?
‘De verkoop van die stukken heeft te maken met praktische privé-overwegingen. Op dat moment werkte ik al 23 jaar bij Alfen. Het is dus niet zo dat ik bij Alfen ben binnengekomen, drie jaar later ben weggegaan en in de tussentijd ook even mijn aandelen moest verzilveren. In dit speelveld is het altijd lastig om te bepalen op welk moment je aandelen aanwerft en op welk moment je een deel daarvan eventueel om privé-redenen weer te gelde maakt. Een deel van de aandelen stond in verband met de IPO vast en kwam dit jaar vrij. Dat speelde ook mee. Het was voor mij een samenloop van omstandigheden die me deed besluiten om een deel van mijn aandelen te verkopen.’
In 2018 werd de markt voor transformatorstations overvallen door een onverwacht grote vraag. Hoe zorgen jullie bij Alfen dat jullie te allen tijde aan de vraag kunnen voldoen?
‘We hebben altijd gezegd dat productiecapaciteit geen belemmering mag zijn voor Alfen. Daarom zijn we voor de productie van laadpunten recent verhuisd naar een nieuw pand op hetzelfde industrieterrein. Daarmee hebben we een vervijfvoudiging van het bedrijfsoppervlak gerealiseerd. Op die manier willen we voorkomen dat productiecapaciteit nooit een beperkende factor is als het ooit weer mocht voorkomen dat de vraag groter is dan de markt had voorzien.
Ook in de productieketen hebben we geïnvesteerd. Dat heeft ervoor gezorgd dat we ook tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis hebben kunnen leveren. Daarnaast zijn we goed in staat mensen te werven die het verschil kunnen maken. Veel medewerkers kiezen bewust om bij een bedrijf als Alfen te werken om zo hun steentje bij te dragen aan de energietransitie.’
Wie is Marco Roeleveld?
1997-heden | Bestuursvoorzitter Alfen |
1986-1997 | Hitec Hengelo, diverse functies |
Opleiding | Technische Bedrijfskunde Universiteit Eindhoven |