Koper | Drie factoren onderbouwen positieve outlook voor lange termijn
De grondstofmarkten zijn nog niet op hun top. Economische steun van overheden, het ruime monetaire beleid in veel landen, het vlotte herstel van de Chinese economie, een zwakkere dollar en cyclische voorraadvorming voeden de speculatie en stuwen de prijzen. Met name de zilverprijs steeg sinds het begin van het tweede kwartaal erg hard, met ruim 110%, maar ook olie herstelde sterk. Voor een vat Brent-olie moet nu bijna 75% meer betaald worden dan begin april en de prijs van platina klom met zo’n 55%.
Industriële metalen boekten sinds het begin van het tweede kwartaal een winst van gemiddeld 33%. Hierbij was de koperprijs met een plus van 47% de koploper. Door het snelle herstel van de Chinese economie – mede dankzij de Chinese steunpakketten in bouw en infrastructuur – piekten de verwachtingen over de vraag naar het rode metaal. Ze kwamen zelfs uit boven de niveaus van voor de coronacrisis. De afgelopen weken is de volatiliteit in de koperprijs echter flink opgelopen door een sterkere dollar, onrust op aandelenmarkten en de toename van het aantal coronabesmettingen. Op lange termijn ziet het beeld er echter goed uit.
Koper voor de langere termijn
De speculatieve belangstelling van beleggers bepaalt vooral op korte termijn de richting van de koperprijs en zorgt voor veel grilligheid. De fundamentele trends in vraag en aanbod bieden echter zicht op de trends die de prijs van het industriële metaal op langere termijn bepalen. Vanuit dit perspectief blijft het vooruitzicht voor koper in meerdere opzichten gunstig.
In de eerste plaats wordt koper steeds belangrijker voor de groene economie, want voor de energietransitie is veel van het metaal nodig. En hoewel niet valt te ontkennen dat het winnen van basismetalen erg milieubelastend is, kan de markt voor schone energie niet om het metaal heen. Denk hierbij aan de opkomst van de elektrische auto, die ook de komende jaren een groeiparel zal zijn. Een gemiddelde conventionele auto bevat 20 tot 25 kilogram aan koper, de gemiddelde elektrische auto 75 tot 80 kilogram. Het groeipotentieel is dus groot en de opkomst van de elektrische auto kan voor een ‘supply crunch’ in koper zorgen. De sterke groei van dit segment gaat de komende jaren verder druk zetten op de toeleveringsketen.
Een tweede wereldwijd trend die gunstig is voor de koperprijs is de combinatie van elektrificatie en urbanisatie. Niet alleen de elektrische auto gaat voor extra vraag naar koper zorgen, ook de investeringen in elektriciteitsnetwerken wereldwijd houden de groei in de kopervraag op peil. De investeringen van China spelen hierin een voorname rol, zoals het Belt & Road Initiative (BRI) van het land. Dit megaproject, dat ook wel de Nieuwe Zijderoute wordt genoemd, heeft als doel om China met Europa, Afrika en de rest van Azië te verbinden. Er zijn infrastructurele investeringen mee gemoeid ter grootte van $1 bln. Om het project tot een succes te maken is veel koper nodig en dat houdt de mondiale groei van de vraag de komende jaren op peil. Ook de prijs van andere basismetalen gaat natuurlijk van deze ontwikkeling profiteren.
Een derde factor is schaarste. Het United States Geological Survey (USGS) becijfert voor veel mineralen hoeveel reserves er nog beschikbaar zijn, en die cijfers liegen er niet om. Met de huidige werkvoorraad van mijnbouwbedrijven (dat is de hoeveelheid bewezen koperertsvoorraden in de aardkorst) heeft de wereld nog voor veertig jaar aan ertsen beschikbaar. Dat is niet veel. Het gaat om de reserves die economisch rendabel zijn om te ontginnen tegen de huidige prijs, uitgaande van de huidige jaarlijkse mijnproductie. Daarnaast zitten er nog onbewezen reserves in de aardkorst. Daarvan heeft het USGS een schatting gemaakt, maar voor deze reserves geldt dat het voorlopig economisch niet haalbaar is om ze naar boven te halen. Maar zelfs als we deze reserves meetellen, blijft kopererts nog steeds relatief schaars. Zeker bij een aanhoudende groei van de vraag.
Niet zonder risico’s
Hoewel het beeld voor de koperprijs op langere termijn dus uitgesproken positief is, blijven er dit jaar grote risico’s bestaan. De Fed en de Amerikaanse regering blijven weliswaar de economie ondersteunen en elders in de wereld houden ook de Europese Centrale Bank (ECB) en de Public Bank of China (PBoC) vooralsnog vast aan hun verruimende monetaire beleid, maar de groeiende werkloosheid, de aanhoudende onzekerheid bij consumenten en de daaruit volgende hogere besparingen kunnen de bestedingen remmen.
Daarbij voedt de zorg over een tweede golf van het coronavirus de terughoudendheid om te consumeren en investeren en dat drukt de economische activiteit. En dan zijn er uiteraard nog de Amerikaanse verkiezingen in november en de oplopende spanningen tussen de VS en China. Genoeg reden voor zorg dus. Maar daar staat tegenover dat de liquiditeit het komende kwartaal goed blijft, en daar profiteren de industriële-metaalmarkten van. Koper kan dus nog wel even blijven glanzen.
Casper Burgering is senior econoom industriële metalen bij ABN Amro.