B&S Group | Biedt de koerszwakte een mooi instapmoment?
B&S Group is een distributie- en groothandelsonderneming gespecialiseerd in de belevering van retailkanalen. Tot de consumentenproducten behoren onder meer dranken en beautyproducten. Met een marktkapitalisatie van €542 mln maakt de handelsonderneming onderdeel uit van de ASCX-index. Het bedrijf is actief in meer dan honderd landen en haar assortiment bestaat uit ruim 40.000 producten. In 2019 wist het een operationeel resultaat (ebitda) te behalen van €114,6 mln op een omzet van €2,0 mrd. Daarmee kwam de ebitdamarge uit op 5,8%.
Divisies
De handelsonderneming bestaat uit drie divisies: HTG (69% van de omzet), B&S (24%) en Retail (7%). De divisie HTG (Holland Trading Group) staat bekend om het inkopen van grote overtollige partijen sterke drank en beautyproducten. Daarbij gaat het zowel om A-merken als om private-labelproducten. De divisie beschikt over grote opslagloodsen, van waaruit het onder meer winkelketens, lokale distributiebedrijven en doorverkopers bedient. Enkele bekende klanten in Nederland zijn Action, Kruidvat en Etos. Daarnaast valt binnen deze divisie ook het in 2018 overgenomen FraganceNet.com, waarmee online parfums direct aan de consument worden verkocht.
De divisie B&S richt zich op het leveren van artikelen aan allerlei nichemarkten op minder toegankelijke plaatsen. Voorbeelden daarvan zijn cruiseschepen, defensiemissies en olie- of mijnbouwinstallaties. De afgelopen jaren lag de focus binnen deze divisie op het leveren van voeding, toiletartikelen, beautyproducten en drank, maar sinds de overname van Lagaay Medical Group zijn daar medische producten bijgekomen.
De divisie Retail exploiteert zo’n vijftig tax-freewinkels op verschillende luchthavens, waarbij de focus ligt op elektronica. In mindere mate worden daar ook drank en beautyproducten verkocht.
Gang van zaken
De laatste cijfers van B&S Group waarover we kunnen beschikken, hebben betrekking op de eerste helft van 2020. Hierop terugkijkend kunnen we concluderen dat de handelsonderneming erg veel last heeft gehad van de coronacrisis. De omzet op de luchthavens viel stil en er werden geen producten meer geleverd aan de cruiseschepen. Desondanks wist het bedrijf de schade toch enigszins beperkt te houden. De autonome omzet daalde in het tweede kwartaal met 15,3%, waar het bedrijf eerder dit jaar nog rekening hield met een omzetdaling tussen de 25 en 35%.
De meevaller zat hem deels in het feit dat afnemers zoals de Action en Kruidvat eerder dan verwacht hun deuren mochten openen, maar ook in de flinke toename van de verkoopaantallen van parfums bij FraganceNet.com en medische producten bij Lagaay Medical Group die sinds 2018 en 2019 deel uitmaken van de B&S Group.
FraganceNet.com, een van de grootste online webshops in de VS op het gebied van parfum, verwelkomde namelijk veel nieuwe klanten als gevolg van de coronacrisis en kreeg achteraf gezien nog eens een extra toestroom aan klanten doordat de wachttijden bij bedrijven als Amazon flink opliepen, omdat ze voorrang gaven aan het uitleveren van producten voor de eerste levensbehoeften. Het positieve nieuws voor B&S Group is dat deze klanten volgens het management blijken te blijven, omdat ze ervaren hebben dat de aankopen makkelijk te plaatsen zijn, snel geleverd worden en vaak goedkoper worden aangeboden dan via de website van Amazon.
De omzet over de eerste jaarhelft kwam uiteindelijk op €835,8 mln, een afname van 7% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het operationele resultaat (ebitda) daalde met 33%, van €52,7 mln naar €35,3 mln. Ondanks de lagere marge bleef de operationele cashflow (€70,4 mln) sterk. Onder de streep bleef een winst over van €0,07 per aandeel. Over de eerste zes maanden van 2019 wist B&S Group nog een winst van €0,27 per aandeel te behalen. Het nieuwe management, onder leiding van Tako de Haan, liet zich positief uit over de toekomst. B&S Group verwacht in 2021 een vergelijkbare omzet te behalen als in 2019, maar daarbij wordt mogelijk wel een lagere marge bewerkstelligd.
Balansrisico’s aanzienlijk verminderd
De kracht van het verdienmodel van B&S Group zit hem grotendeels in het feit ze er telkens in slagen om producten tegen lage prijzen in te kopen door leveranciers vooruit te betalen en dat brengt ook risico’s met zich mee. Daardoor heeft het bedrijf altijd een relatief hoog werkkapitaal en nettoschuld. Eind 2019 bedroeg bijvoorbeeld het werkkapitaal €472,2 mln, lag de nettoschuld op €367,4 en kwam de nettoschuld/ebitda-ratio uit op 3,2. Door tijdens de coronacrisis het dividend op te schorten en extra de focus te leggen op de voorraden, wist het handelsbedrijf de schulden te verlagen. De nettoschuld daalde daardoor naar €239,6mln. Hierdoor nam ook de nettoschuld/ebitda-ratio (2,8) af.
Daarmee bleef het ruimschoots binnen de afspraken met de banken, waarmee een ratio van 3,5 is afgesproken. Daarnaast liet B&S Group bij de halfjaarcijfers weten dat het nieuwe afspraken heeft gemaakt met haar geldverstrekkers, zodat de handelsonderneming indien nodig in het belangrijke vierde kwartaal extra geld kan lenen tijdens de feestdagen, om meer nieuwe voorraden aan te kunnen leggen wanneer kansen zich voordoen. De verruiming geldt tot de tweede helft van 2021.
Advies B&S Group
Net als het management zie ik de toekomst van B&S Group positief in. Zodra we de coronacrisis achter ons kunnen laten, verwacht ik dat het bedrijf weer een vergelijkbare omzet zal behalen als in 2019, waarna het verder autonoom tussen de 4 en 5% kan per jaar kan groeien door het bestaande assortiment uit te breiden, nieuwe afzetgebieden aan te boren en mee te liften op de groei van haar klantengroep.
Het bedrijf heeft daarnaast een goed trackrecord op het gebied van overnames die de omzet een extra impuls kunnen geven. Bij een taxatie van de winst per aandeel 2021 van €0,52 komt de koers/winstverhouding bij de huidige beurskoers van €6,50 uit op 13. De waardering doet naar mijn mening geen recht aan de potentiële groei die het bedrijf de komende jaren kan bewerkstelligen. Ik herhaal ons koopadvies.
Het bedrijf is bovengemiddeld gevoelig voor deze crisis, omdat een deel van de omzet wordt behaald met het uitbaten van luchthavenwinkels en de levering van producten aan cruiseschepen. Op het dieptepunt kon het aandeel worden opgepikt voor €4. Inmiddels heeft er enig herstel plaatsgevonden. Desondanks noteert het aandeel nog altijd ver onder de introductiekoers.